Det grekiska lastfartyget Karin av Pireus som på måndagskvällen sprang läck utanför Slite har nu gått in i hamnen och ligger vid kaj. Kaptenen vägrade först att föra in fartyget
till Slite för att få skadorna på skrovet undersökta, utan ville endast låna pumpar. Efter långa diskussioner mellan lotspersonalen och kaptenen forslades pumpar ut, men då dessa inte passade fann kapten det för
gott att föra fartyget i hamn, där det nu ligger vid oljekajen.
Fartyget, som är lastat med pappersmassa, har 15-20 graders slagsida och kommer under onsdagen att undersökas av dykare från
bogserbåten Pilen. Då det finns risk att pappersmassan skall svälla och spränga skrovet, ligger Pilen vid haveristen och är beredd att dra ut henne från kajen om hon skulle visa tecken på att kantra. Om fartyget skulle
sjunka där hon nu ligger skulle hon helt hindra tankbåtarna från att lossa.
Karin är identisk med det fartyg som i början av januari fick motorhaveri utanför Östergarn. Hon fick
då begära bogserhjälp till Finland och kommer nu därifrån direkt efter reparation. Troligen har hon fått skadorna i skrovet då hon gått i is i Finska viken.
GT den 5 feb -70: Greken lossas – det var i sista stund
– Vi kom i grevens stund!
Det är Bengt-Olof på Pilen som säger så när man väl fått grekiska båten Karin på rätt köl igen.
”Karin” kommer inte från Slite
i brådrasket. Under onsdagen började man lossa lasten, ett arbete som kommer att c:a en vecka i anspråk. Bengt-Olof omtalade för GT på onsdagskvällen att man kommer att ha pumparna igång under arbetet för att hålla
vattnet borta tills man hittat alla läckor. Papperslasten inryms tillfälligt i Slite båtklubbs ”Kajutan”
Karin låg på onsdagskvällen med enbart fyra graders slagsida
sedan Pilen lyckas länspumpa det mesta vattnet och avvärjt risken att greken skulle slå runt. Man har också tätat flera läckor provisoriskt.
– I botten på Karin
ligger wellpapp, vilket har samma förmåga att svälla som pappersmassan, säger Bengt-Olof. Det gäller därför att så snabbt som möjligt lossa lasten. Grekens besättning, c:a 15 man av fem olika nationaliteter
har blivit samarbetsvilligare och hjälper nu till.
GA den 5 feb. – 70 skriver också följande om händelsen:
Faran över för Greken i Slite hamn
Den överhängande
faran för att det grekiska haveristen Karin skall kantra inne i Slite hamn är nu över. Bärgningspersonal har länspumpat fartyget och fått upp slagsidan från tjugo till fyra grader. Pumparna går dock fortfarande. Dykare
var nere hela onsdagen och undersökte skrovet. Läckorna skall nu tätas med träkilar.
Under tiden lossas pappersmassan och läggs på kajen. Troligen kommer den att få ligga kvar
där medan fartyget går på varv.
En besiktningsman från Tyska Lloyd, där fartyget är klassat var under onsdagen och inspekterade henne. Enligt hans uppgifter var hon mycket nära
att slå runt när slagsidan var som störst.
Kommentar: Normalt under denna tid så är fartygsskroven helsvetsade, men Karin var av äldre årgång och därmed
nitat i skrovet. Alltså plåtarna lagda på varandra och sammanfogade med nitar. Nitarna var nu av isen bortslipade med tomma hål som följd. Mycket beroende på rost som lossnat under gång i isen. Ordet ”läcker som ett såll” eller kanske ”som en sil” vore bättre beskrivning av skadorna. Nitarna var c:a 20 mm i tjocklek hade en längd av 40 mm. Det var ett jättejobb att tillverka av rundstav träpluggar
att slå i hålen som var många till antalet. Men det gick att få henne tät på detta vis. Hon hade också ett par långa typ revor i skrovet just i vattenlinjen. Som i ett fall var nästan sex meter långt.
Den var på babord sida alltså fartygets vänstra sida som var ovan vattenytan vid hennes dåvarande slagsida.
För att komma åt vattnet i henne som fanns i botten av lastrummet fick
bärgarna klättra ner för en lejdare under hennes torg (torget ligger mitt mellan lastrummen ett utrymme som benämns koffert dam sträcker sig ner till fartygets
tanktak botten i lastrummet) och lyfta durkarna och där få ner pumpar med utkastarslangar.
Mörkt och trångt var det och lutade gjorde det också. Innan situationen
ändrades, alltså att få stopp på fortsatta gången i slagsidans ökningstakt så förflyttade sig fartygets last sig sidovägen alltså ut över utrymmet som man skulle ta sig ner för lejdaren (stegen)
för att kunna fullfölja sitt jobb. En utav de övre pappersrullarna glider ut över hålet och stänger det till hälften. Bengt-Olof blir naturligtvis panikslagen av att bli instängd. Men pojkarna ovan för fick tag
i ett par plankor och med dessa trycka undan rullen så pass mycket att Bengt-Olof kunde ta sig förbi och upp i på däck igen.
Efter ett par timmar så vände bärgarna på
utvecklingen och Karin börjar resa på sig. Karins besättning som fram tills nu varit arbetsovilliga kunde nu öppna lastrumsluckorna så stuveriarbetarna kunde börja sitt arbete med att lossa Karin.
GA den 6 feb. – 70: Are Friesecke bogseras I dag på förmiddagen kommer det en tysk bogserbåt till Slite för att påbörja
bogseringen av Are Friesecke mot Kiel.
Dykare från bogseraren Pilen har undersökt skrovet på grekiska haveristen Karin i Slite hamn. Pumparna hålls ännu i gång. På måndag
eller tisdag beräknas Karin att vara färdiglossat.
GT den 6 feb. – 70: Grekiska ”Karin” fick stora
skador… Dykarundersökningarna av det grekiska fartyget i Slite avslutades på torsdagen. Fartyget har relativt stora bottenskador och en del har man lyckas täta. Lossningen av papperslasten fortsätter. Man har nu lyckas
ta upp det mesta av den vattenskadade lasten som börjat svälla.
Are Friesecke… Den tyska båten Are Friesecke, som strandade utanför Laus holmar och sedan fördes
till Slite, beräknas gå från Slite idag. På torsdagskvällen kom nämligen en tysk bogserbåt till Slite som skall föra haveristen till ett tyskt varv.
GA den 7 feb.
– 70: EN TYSK BOGSERBÅT. Argus, kom på fredagsförmiddagen till Slite för att hämta haveristen Are Friesecke. Haveristen skall bogseras till varv i Kiel, den kan inte under resan använda sin maskin
eftersom den provisoriska tätningen inte skulle tåla vibrationerna som uppstår då maskinen är i gång.
GA den 11 feb. – 70: BESVÄR MED GREKEN
I SLITE… Man har avbrutit lossningen av grekiska fartyget Karin i Slite hamn. Det har inte gått att få någon garanti för att stuvarna skall få ut lön för jobbet. Kapten på Karin förklarar att
pengar är på väg från Grekland, men den saken har inte gått att kontrollera.Det som återstår att lossa på Karin är den vattendränkta papperslasten längst ner i lastrummet, om den inte lossas snart
är det risk att den fryser och sedan blir mycket svårhanterlig.
Nu avvaktar man tills vidare och ser till så att Karin hålls flytande i hamnen. Bogserbåten Pilen ligger intill och pumparna
är igång ombord på Karin. Fartyget är försäkrat hos Lloyd i London medan ett annat bolag svarar för försäkringen av lasten. Från försäkringsbolagen har ingenting hörts om hur man skall göra
med Karin.
GT den 12 feb. – 70: Lossningen av greken fortsätter i Slite idag. Idag vid middagstid börjar
åter lossningen på det grekiska fartyget Karin i Slite hamn. Stuveriet har nu fått garantier om betalning. När den är färdig lossad fortsätter man med tätningsarbeten. En man från tyska Lloyd kommer hit
för att kontrollera läget och omtala vad fartyget skall gå. Troligen kommer det att bogseras från Slite
Slutlossat: Grekiska haveristen Karin i Slite hamn blev slutlossad
på torsdagen. Man hade då äntligen fått fram pengar för att betala kalaset.
På fredagen skall det läckande fartyget besiktigas och efter besiktningen skall man besluta om framtiden
för Karin. Det är möjligt att hon blir liggande kvar i Slite över vintern, om man inte kan göra några provisoriska tätningar med cementkista eller liknade. Om det går kan Karin möjligen bogseras till varv
i Tyskland för vidare reparation. Karins papperslast på 700 rullar har lossats i Slite, en del ligger i magasin och en del under skydd på kajen. 100 av de 700 rullarna är vattenskadade. Det blir försäkringsbolagets sak att besluta
om vad som skall ske med lasten. Eventuellt kan de oskadade rullarna hämtas med något annat fartyg för befordran till bestämmelseorten
Kommentar: Ett förslag som kom upp
på besiktningsmötet, var att Karin skulle bogseras till Ekensbergs varv i Stockholm. Neptunbolagets ”Atlas” med bärgningspersonal från Pilen placerad på haveristen skulle utföra detta. Men vi läser vidare…
GT den 13 feb. – 70 Grekiska fartyget i Slite hela vintern?
Papper i magasin, papper under presenningar
och pappersrullar lite här och var finns det i Slite nu.Det grekiska fartyget Karin är med andra ord färdig lossat. I dag besiktigas fartyget och enligt skeppsredare Robert Myrsten kommer Karin antingen att ligga kvar här under vintern
eller också med hjälp av bogserbåt gå till något tyskt varv.
100, av de 700 pappersrullarna som lossats, är vattenskadade.
GT
den 15 feb. – 70: GREKBÅTEN TÄTAS I SLITE…Planerna på att bogsera, den grekiska haveristen Karin från Slite till Ekensbergs varv i Stockholm har på grund av det besvärliga isläget
måste överges. Idag kommer en ingenjör från varvet till Slite för att leda det omfattande tätning av grekbåten, som sedan kommer att bogseras till varv i Tyskland.
GA
den 19 feb. – 70: KARIN PROVISORISKT REPARERAD.
Det grekiska fartyget Karin blev på onsdagskvällen färdigtätat. Den provisoriska reparationen
har utförts av två man från Ekensbergs varv, assisterad av personal från bärgningsbåten Pilen. Karin väntar nu på tillstånd av isbrytardirektören innan hon kan bogseras till varv i Tyskland