Stockholm den 1 juli 2009

 Läsvärt om ekobrott på väg

I sin bok ”Stig Stigfinnare” berättar Bengt-Olof Lindgren, som under många år var ombudsman på Svenska Transportarbetareförbundet, om fackligt arbete bland fifflande speditionsföretag, åkare och chaufförer. Det är ingen vacker bild som målas upp av såväl små fiffel som organiserad ekonomisk brottslighet inom transportsektorn.

Bengt-Olof skildrar detaljerat olika kriminella upplägg i syfte att lura samhället på skatter och andra avgifter. Han tar också upp MC – gängens affärsverksamhet.

Boken är en spännande läsning och kan rekommenderas till alla som vill titta närmare bakom kulisserna inom transportbranschen.

På 241 sidor berättar Bengt-Olof Lindgren Initierat om diverse ekonomiska oegentligheter inom transportsektorn.

Sveriges Åkeriföretag ABC Åkarna/Gunnar Gudmundsson

 Epilog april 2009.

Statskassan fick in ca 2,5 miljarder kronor extra efter den specialgranskning av svartjobb som Skatteverket gjort mellan 2006 och 2008.          

Granskningen har också lett till att 272 personer hamnat i fängelse. Svartjobbare upptäcks enligt Skatteverket oftast genom tips och därefter granskas företaget. En granskning ger i snitt 2,7 miljoner kr. Ca 75-80 procent av alla ärenden kommer från Stockholms län och har ofta koppling till organiserad brottslighet. Ett nytt granskningsprojekt ska pågå till den 31 december 2012.

Hamnen som inte finns, har återuppstått. Fartyg kommer och går som det skulle vara en väl fungerande verksamhet inom lagar och bestämmelser.

Men revisionsrapporten för hamnen säger något helt annat nämligen: Bolaget skall bedriva hamnverksamhet. Bolaget har under året varit vilande. Styrelsen är medveten om att bolaget är likviditetspliktig och att personligt betalningsansvar föreligger. Bolaget har inte haft några anställda och några löner och ersättningar har inte utbetalas under åren 2006- 2007- 2008. enligt årsredovisningarna för nämnda år. Ett större fartyg var dock inne i hamnen månadsskifte april – maj 2007 och lastade gods som enligt fartygets uppgifter skulle till Port Said.

Jag har i dagarna också fått besked från Botkyrka Kommun att numera har Kagghamra tillstånd sedan den 18 maj 2005 enligt följande: Enligt gällande bestämmelser i miljölagstiftningen krävs tillstånd för hamn där trafik medges för fartyg med en bruttodräktighet på mer än 1350 ton. Tillståndsplikt krävs ej heller för färjekaj med högst tio planerade fartygsanlöp per år.

Men fartyget ”Anette Scan” var dubbelt så stort som detta ovan föreskriver. Fartyget ”VIA” är enligt Sjöfartsverket är ej ett lotspliktigt fartyg med en bruttodräktighet på 1220 ton. Detta fartyg ligger under viktgränsen för tillståndsplikt.

Så ”Stig Stigfinnaren” blir inte sysslolös på många år.

Källor: Tidningen Transportarbetaren, Tidningen Trailer, Utredning EBM 2000 kriminella Mc-gäng, Domar och övrigt handlingar är an

Författaren David Ericsson skriver följande recension.
     Som författare får jag ofta höra folk säga/borde skriva en bok om sitt liv. Men det är svårare än man tror och oftast inte värt att halvt bryta nacken av sig för något som andra kan uppfatta som en självupptagen pekoral.
Men undantag finns, som den helt otippade kungen bland självbiografiskrivare, Bengt-Olof Lindgren. Han är aktiv inom Transports avdelning 5 och har varit åkerisektionens ordförande. Bengt-Olof har tidigare, helt självsvåldigt skulle jag vilja säga, gett ut två böcker där det framgår att han är, om inte en skojare, så något av en vildhjärna. Men i den här, den tredje. Stig stigfinnare
tar han upp sitt fackliga arbete.
     Han tar sig an fulåkerier, dels genom revisioner men också i razzior tillsammans med polisen. Något som bland annat lett till rader av hot. Han blev också misshandlad då han ville starta ett Socialdemokratiskt lokalkontor i Fittja.
      Jag blir osäker på om allt han berättar verkligen borde ingå i fackligt verksamhet. Men beskrivningen av lokal fackligkamp känns som en thriller, ganska långt från LO-borgen och har bland annat lett till att "fulåkare "fått krypa in och betala miljoner i skatter och skadestånd.
      "Bengans" bok borde läsas av alla som är det minsta intresserade av politik och fackligt arbete i verkligheten. På nätet,Google,kan man se vad de här böckerna finn att få tag på.
David Ericsson

Senaste kommentaren

25.11 | 20:57

testa
stig.stigfinnare@live.se
sjogubben@gmail.com

24.11 | 21:19

sjogubben@gmail.com

24.11 | 16:54

Min pappa jobbade med både Hera och Juno på Neptun samt hade kontor i Gåshaga på Lidingö från -76 eller -77 till -87. Det vore fantastiskt om jag kunde hitta nån som jobbade med honom under den period

17.10 | 20:17

Vad fint om tavlan var rädd om den och stolt över din farfar

Dela den här sidan