Bogserbåten Pilen av Kappelshamn kommer så snart vädret tillåter att dra in den Grekiska haveristen Pola (f.d. Waxholmsbolagets ”Ejdern”) till hamn. Haveristen, som ligger utanför Kristianopel i Kalmarsund, har tätas och provlänsats.
Kommentar: Detta var inte bra för Bengt-Olof och Trissan. Släkten såg här sin chans att slå kilen kraftfullt mellan de två, detta kommer att klargöras och avhandlas i bok 5.
Med anledning av detta så kommer det att bli ett tidsrum som inte kommer att beskrivas här.
Fakta från www.skargardsbatar.se
1953
Levererad av Travewerft, Lübeck som Ejdern till Rederi AB Saltsjöfart (Saltsjöbanan).
1956
Uthyrd till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Passbåtstrafik i
Stockholms skärgård.
1956
Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm.
1958- 08
Grundstöter vid Ingboskär efter ett maskinhaveri. Får stora skador på skrovet.
1968-04
Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm. Trafik på traden Årsta havsbad – Utö.
1971
Såld till Kreta i Grekland och omdöpt till Pola. Fartyget tas innan avfärd in på Djurgårdsvarvet där det förbereds för den långa resan genom att alla fönster och ventiler svetsas igen.
1971-05-21
På resan mot Grekland får fartyget maskinhaveri och grundstöter utanför Kristianopel i Blekinge. Efter att ha blivit bärgad kapas överbyggnaden vid skorstenen.
Senaste kommentaren
testa
stig.stigfinnare@live.se
sjogubben@gmail.com
sjogubben@gmail.com
Min pappa jobbade med både Hera och Juno på Neptun samt hade kontor i Gåshaga på Lidingö från -76 eller -77 till -87. Det vore fantastiskt om jag kunde hitta nån som jobbade med honom under den period
Vad fint om tavlan var rädd om den och stolt över din farfar