Bogserbåten Pilen av Kappelshamn kommer så snart vädret tillåter att dra in den Grekiska haveristen Pola (f.d. Waxholmsbolagets ”Ejdern”) till hamn. Haveristen, som ligger utanför Kristianopel i Kalmarsund, har tätas och provlänsats.

Kommentar: Detta var inte bra för Bengt-Olof och Trissan. Släkten såg här sin chans att slå kilen kraftfullt mellan de två, detta kommer att klargöras och avhandlas i bok 5.

Med anledning av detta så kommer det att bli ett tidsrum som inte kommer att beskrivas här.

Bild: Ejdern vykort hämtat från lådan.

Fakta från www.skargardsbatar.se

1953                                                

Levererad av Travewerft, Lübeck som Ejdern till Rederi AB Saltsjöfart (Saltsjöbanan).

1956                                                

Uthyrd till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Passbåtstrafik i

Stockholms skärgård.

1956                                                

Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm.

1958- 08                                        

Grundstöter vid Ingboskär efter ett maskinhaveri. Får stora skador på skrovet.

1968-04                                         

Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm. Trafik på traden Årsta havsbad – Utö.

1971                                                

Såld till Kreta i Grekland och omdöpt till Pola. Fartyget tas innan avfärd in på Djurgårdsvarvet där det förbereds för den långa resan genom att alla fönster och ventiler svetsas igen.

1971-05-21      

På resan mot Grekland får fartyget maskinhaveri och grundstöter utanför Kristianopel i Blekinge. Efter att ha blivit bärgad kapas överbyggnaden vid skorstenen.

1972-04-13 Bogseras från Kristianopel till Slite där fartyget ska användas som arbetsfartyg

1975 – 08---? Ombyggd. All överbyggnad utom styrbordssidans tas bort, kran monteras

Ombyggd. En ny överbyggnad, fartyget får en sidohytt monterad. Bestående av en tvådelad gammal göteb