TSESIS i Södertäljeleden

Hämtat från boken "SKEPPAREN STIG"

Nästa jobb börjar i Stockholm på Thetis, går till Nynäshamn. Assisterar
tillsammans med Karl in ett ryskt tankfartyg vid namn Talsy.
När det har förtöjt i Nynäshamn vid oljekajen. Går sedan med
Thetis upp till Södertälje meningen är att de skall ta in en rysk tanker
med namnet Tsesis. Ett systerfartyg till Talsy som hjälptes in tidigare
i Nynäshamn. Tor har gått ner via Mälaren till Södertälje från
Stockholm. De två var på plats och låg och inväntade Tsesis. Men
Tsesis kom inte upp till Södertälje. Hon hade hittat en grynna ute vid; 
Fifång. Denna grynna får så småningom en egen historieskrivning.

länk:

www.lagen.nu/dom/nja/1983s3

Här finns mycket att läsa om händelsen på grynnan och efterspelet.....

arbete fortgår med detta men början är här

Från vänster Rödabolagets Bogserfartyg THETIS. OT- rederiets M/T OTELLO, Ryska haveristen M/T TSESIS. I vit sektor vid FIFÅNG på ingång till Södertälje. Det finns beskrivet i Hovrättens utredning och dom i följande länk: https://www.lagen.nu/dom/nja/1983s3

Hämtat från boken "SKEPPAREN STIG"

Bärgningen av Ryska tankern Tsesis.
Nu var det den sovjetiska tankern Tsesis tur att gå på grund vid
Fifång. Detta skedde den 26 oktober 1977. Tsesis hade lots ombord,
men vad han och inte många andra kände till var att sjökorten inte
hade med alla grynnor. Tsesis hade ett djupgående på 8,4 m, farleden
var klassad till 9,0 m djupgående men det totala farledsdjupet
utanför Fifång är 20 m. Enligt då gällande sjökort. En mindre krets
på sjöfartsverket kände dock till den grynna som fartyget rände upp
på, men p.g.a. att det inte fanns pengar tillgängliga, för att ge ut nya
sjökort så teg man. Kartritaren som offentliggjorde detta straffades
med placering på fyren Ölands södra grund. Han friades senare,
tilldelades en symbolisk summa pengar i skadestånd och ansvarig
chef straffades.
«Lotsen friades helt» i sjöförklaringen. Men det tråkiga i detta sammanhang
var att när alla överklaganden och domen offentliggjordes (ett antal
år senare) samma dag som lotsen fick detta var han ombord på ett fartyg
som han skulle lotsa ut till Landsort. Han avled i hjärtåkomma i höjd just
med den plats som Tsesis strandat på».
När Bengt-Olof hans kamrater nattetid stod på haveristens kommandobrygga
så visade farledsfyren vitt sken var man än stod placerad
på bryggan inomhus eller ute på bryggvingarna, med andra ord så
markerade fyrsektorn att hon var rätt i farleden.
Ur Tsesis som var på 19 000 d w t, lastad med 16 000 ton tjockolja,
läckte drygt 1 000 ton olja ut, vilket var förödande för bottenlivet i
havet. Inte förrän andra sommaren efter olyckan visade marinlivet
tecken på återhämtning.
När grundstötningen var ett faktum så utlöstes storlarm. Kustbevakningen
satte in alla tillgängliga resurser, nio fartyg, varav fyra speciellt utrustade miljöskyddsfartyg. Länsar lades ut runt haveristen för att försöka förhindra att oljan spred sig. Efter hårda
förhandlingar tvingades de sovjetiska myndigheterna gå med på
bärgningsavtal enligt Lloyds Standard Form of Salvage Agreement
- No Cure No Pay. Vid dessa förhandlingar var även sjöfartsverkets
jurister inkopplade. Avtal tecknades med Neptunbolaget.

Thetis och TOR senare även Mercur Thetis byttes ut mot AXEL

AXEL föröver TOR midskepps Mercur Akteröver Två kabel sprängningar störtankring så var hon flott. In till styrbord på fjärden där hon läktrades senare gick TSESIS till Finnboda varv Stockholm.

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

25.12 | 23:05

Har läst lite av dina artiklar, undrar lite om du vet mer om Bogserångaren Saturnus, är intresserad pga att min mormor jobbade på den båten som städerska

...
14.06 | 18:09

Jag jobbade som kontorist mm på C L Hanssons Stuveri & Bogser mellan 1970-75 Detta var mitt första riktiga jobb. Sista uppgiften var utrusta byssan på Hector!

...
06.04 | 08:28

Här blev det lite felskrivet, kranen heter inte hebe 7, det är Hebelift 3.
Var själv med om bergningen av Jan Hewelius i Ystads hamn

...
07.03 | 20:23

Jag plockade stenkol från Albanian i slutet av februari 2019.
Ottenby.

Magnus

...
Du gillar den här sidan
Hej!
Prova att göra en egen webbsida precis som jag.
Det är enkelt och du kan prova helt gratis.
ANNONS