Länspumpningen tog mycket lång tid i anspråk, och först den 15 mars hade fartyget lättat så mycket att man var beredd på ett försök
att ta henne flott. Då utbröt en ny storm från väster, och först den 29 mars kunde EIDER tas av grundet efter en jätteinsats med transportabla ångpumpar.
Neptunbolagets
insatser i samband med bärgningen av EIDER fick internationellt erkännande. Hamburgische Börsen – Halle skrev sålunda i en kommentar följande:
”Det nu utförda arbetet är så mycket mer hedrande, som de största bärgningsbolagen i England förklarat, att det skulle vara omöjligt att rädda EIDER.”
En engelska tidningen Standard skrev: ”Det är omständigheter förenade med denna
händelse som rättfärdiga oss att betrakta ElDERs bärgning som en av de mest märkliga bedrifterna i sjöfartens annaler. EIDER är som bekant en verklig jätteångare — 429’ lång och med en dräktighet
av 6000 ton — representerande ett mycket stort kapital. Neptunbolaget torde därför på denna affär inhösta en vacker vinst.”
Någon vinst på denna uppmärksammade bärgningsbragd blev det sålunda inte, eftersom de tyska domstolarna gick på redarens
linje att fartyget skulle betraktas som vrak. Neptunbolagets anseende som ett framstående internationell bärgningsföretag stärktes emellertid i icke ringa utsträckning.