När arbetet återupptogs på våren 1899 bestod bärgningsflottan av i stort sett samma fartyg som tidigare, nämligen HERMES, BELOS, DITJA och ångaren OTTO –
den sistnämnda lastad med förråd och material av olika slag och utrustad med smedja, verkstad samt logement för besättningarna. Bärgningspontonerna ODEN och FRIGG fanns dessutom på plats för det väntade lyftet.
Bärgningsarbetet vid GANGUT gjorde att Neptunbolaget måste rekrytera extra arbetskraft under vintern 1899. Alla anställdes på kontrakt, och villkoren
var hårda – med dagens språkbruk skulle de nog ha betecknats som ”slavkontrakt”.
En dylik handling – dagtecknad Södra Öland i januari 1899 och undertecknad av 25 personer – föreskriver bl.a. följande:
Det åligger varje arbetare att utföra vad slag av arbete, som vid bärgningen må förekomma (även kolning) och på vilket av bolagets fartyg som helst, som vid bärgningen
användes, vidare att inställa sig till arbetet varje dag även sön- och helgdagar samt på vad tid av dygnet som helst, dock torde arbetstiden i allmänhet bliva från 6 på morgonen till 8 på kvällen, då
väderleken, dagsljuset och gången av arbetet det medgiva. Även nattarbete i särskilt arbetslag förekommer.”
Mönstring skulle ske på
Oskarshamns sjömanshus och expeditionen skulle även utgå från denna stad. Kontraktet föreskrev också exakta lönevillkor och andra förmåner. På tal om detta hette det:
Fri kost utgår i enlighet med lagen angående underhåll av besättningar i svenska fartyg, logi i någon av bolagets båtar, antagligen ångaren OTTO, som därför erhåller inredning
i ett av lastrummen, samt dessutom en avlöning av 25 öre i timmen för tiden från 6 på morgonen till 9 på kvällen med avdrag för måltiderna. Om arbete förekommer nattetid, så betalas för tiden
från 9 på kvällen till 6 på morgonen 35 öre i timmen. För de dagar, då arbetet till följd av olämpligt väder eller andra orsaker förekommer, betalas efter 6 timmar, d.v.s. 1:50 om dagen.”
Kontraktet berättar vidare om att återresan till Oskarshamn var fri om man skötte sig väl – i annat fall fick färden ske på egen bekostnad.
Ytterligare en naturaförmån:
”Brännvin bestås vanligen en gång om dagen, men är det ej tillåtet
för arbetarna att själva förskaffa sig och medföra på bolagets båtar någon spirituösa av vad slag det vara må.”