De svenska bärgningsfartygen lämnade följande rapport vid ankomsten till MINNEHAHA:
MINNEHAHA strandat på
sydostsidan av Scillyklippan – den yttersta ön i nordväst. Fartyget öppet för nästan alla vindar förutom ostliga. Grundstött från fören nästan fram till bryggan på stora stenar, som genomborrat
fartyget på flera ställen. Alla förrum vattenfyllda, risk att fartyget bryts itu vid pannrummets förliga del. Bärgningsfartygen löper stor risk vid utförandet av sitt arbete, då det finns en hel del undervattensskär
i närheten. Skadorna så omfattande, att det nästan är omöjligt att täta läckorna tillfredsställande. Den hårda vinden försvårar kommunikationerna mellan haveristen och bärgningsfartygen, Dykarnas
svårigheter att arbeta enorma, då hon av stormen pressas djupare och djupare ner mot klipporna och dessutom vilar på vraket av ett redan tidigare strandat segelfartyg.”
Den
23 april började BELOS medverka vid själva bärgningsarbetet. Vädret hade blivit allt sämre och MlNNEHAHAs läge blev värre för varje dag. Den 23 april – påskafton – var vädret så svårt,
att det ifrågasattes om det var tillrådligt att låta besättningarna från bärgningsfartygen stanna kvar ombord. BELOS låg därför kvar vid haveristen för att kunna bärga folket, Följande dag på
aftonen hade vinden ökat till full storm. BELOS kunde under sådana förhållanden inte ligga kvar, utan bärgade och landsatte folket i S:t Mary’s hamn under mycket stora svårigheter.
Följande dag fortsatte stormen, men då risken var stor att elden skulle släckas under pannorna på MINNEHAHA och det därigenom skulle bli omöjligt att hålla ångpumparna igång, måste
ett försök göras att åter sätta besättning och arbetsfolk ombord. Vädret var sådant att endast BELOS’ besättning vågade sig på försöket. Bärgningsfartyget manövrerades tätt
intill MINNEHAHA, och ”då BELOS höjde sig på en vågkam”, lyckades förste styrman och en besättningsman hoppa ombord. Då hade elden slocknat under alla ångpannor förutom en, och genom att besättningen
ånyo kom ombord kunde länspumpningen fortsätta. Genom BELOS’ ingripande i det avgörande ögonblicket förhindrades katastrofen – man lyckades bemästra läckaget i maskin- och pannrum.
Under de följande stormiga dygnen fortsatte tätning av skrovet och länspumpning dag och natt. Då skadorna i botten var mycket stora, beslöt man att täta luckan i det understa däcket med en träplattform
och sedan trycka vattnet med komprimerad luft.
Den 7 maj var vädret så svårt att BELOS beordrades ta ombord MINNEHAHAs hela förråd av silver, linne och annan
utrustning, då man befarade att fartyget inte skulle kunna hålla ut längre i den våldsamma sjöhävningen.
Den 10 maj hade emellertid väderlekssituationen
förbättrats betydligt. Läckaget kunde nu kontrolleras med hjälp av kompressorer och 14 bärgningspumpar. Med MINNEHAHAs maskineri igång och med utnyttjande av bärgningsfartygens och bogserarnas hela dragförmåga,
gjordes ett allvarligt försök att dra fartyget av grundet. Det visade sig emellertid omöjligt att vid högvattnet denna dag få MINNEHAHA flott Ytterligare en pump sattes därför ombord, och allt gjordes klart för ett
nytt bärgningsförsök påföljande dag.
Onsdagen den 11 maj. Ur HERAKLES’ loggbok:
”Kl. 4 f.m. satte HERAKLES igång för fullt med bogsering av MINNEHAHA, samtidigt som fartygets egna maskiner också arbetade för fullt. Kort före kl.
5 började MINNEHAHA gradvis röra aktern. Kl. 5.15 lyckades man med förenade ansträngningar få fartyget flott och bogsera ut henne på djupt vatten och för egen maskin kunde MINNEHAHA, assisterad av alla bärgningsfartyg
och förhyrda bogserbåtar, ta sig m till Crow Sound. Vädret: Lätt sydlig vind, klart”
Efter provisoriska tätningsarbeten i Falmouth fördes MINNEHAHA slutligen
till Southampton, där hon under stora svårigheter togs in i Trafalgardockan. Bärgningen av det största fartyget ditintills var därigenom lyckligt genomförd.
Det
bärgades värde var i runt tal 200 000 pund, varav ca 70 000 pund för fartyget i sitt skadade skick.