Tankbåtsredarna visade sig emellertid ytterst ovilliga att kasta om sitt seglingsprogram i säsongens elfte timme innan norrlandshamnarna skulle stänga på grund av issituationen.
Genom framställning till regeringen från verkställande ledningen på Cellulosabolaget lyckades man emellertid så småningom gemensamt lösa detta problem och även frågan om lagring av den lossade, delvis kontaminerade
oljan.
Dyrbar tid hade gått förlorad, dels på grund av att Neptunbolaget från början icke kopplades in på fallet, dels på grund av att
läktringsarbetet till att börja med icke gick tillräckligt snabbt. Den 9 december bröts fartyget i två delar i en sydlig halv storm. Situationen
bedömdes nu så allvarlig att landshövdingen Västernorrlands län kallade till ett sammanträde i Sundsvall, dit alla berörda parter inbjöds att delta. Olika förslag om lämpliga åtgärder för att
avlägsna risken av ytterligare oljeläckage diskuterades, bl.a. nämndes möjligheten av att bomba vraket eller söka elda upp den kvarvarande oljan.
Från
Neptunbolagets sida framhölls att det bästa sättet var att genom läktring avlägsna så mycket olja som möjligt samt att därefter med komprimerad luft länsa de läckande tankarna samt flotta först akterskeppet
och därefter förskeppet. Under sammanträdets gång ingick rapport om ny stormvarning och det uppdrogs då åt Neptunbolaget att fortsätta sitt arbete enligt de riktlinjer som från
början uppdragits. Den 12 december lyckades man flotta akterskeppet som sattes på land i Ållerviken i väntan på transport till Stockholm. Den 16 december flottogs förskeppet och de båda fartygshalvorna bogserades senare
– flytande på luftkuddar i de skadade tankarna – till Stockholm.
STOLT DAGALI, som var ett norskt tankfartyg, hade kolliderat ed ett israeliskt passagerarfartyg
utanför USAs östkust, varvid det norska fartyget klövs i två delar.
Sålunda bogserades STOLT DAGALIs förskepp över Atlanten till Göteborg, och efter
sammanfogningen med C. T. GOGSTADs akterskepp fick fartyget namnet STOLT LADY med en dödvikt iv drygt 19 000 ton. Fartyget seglar fortfarande 1970 för rederiet C.T. Gogstad.
Oskattbara
värden räddades också genom att den stora oljelasten kunde bringas i säkerhet i stället för att vid ett utsläpp förstöra viktiga delar av norrlandskusten och bl.a. Cellulosabolagets massavedsförråd.
Inte minst ur natur- och miljövårdssynpunkt visade det sig hur viktigt det är att ha en väl utrustad bärgningsflotta, som vid liknande olyckshändelser med
kort varsel kan träda i verksamhet.