Rederi AB Transatlantics ALABAMA om 8 200 ton dw. och Byggd 1962 var den 11 april 1967 på resa i barlast från Stockholm till norrlandshamnar för lastning. I tät dimma fick
hon grundkänning utanför Arholma lotsplats, sprang läck, förlorade styrförmågan och drev mot Björkö vid Simpnäs, där hon efter en halvtimme kantrade och sjönk.
Detta blev upptakten till en av de största och mest komplicerade bärgningsoperationerna under senare år. Under mer än två månader arbetade tidvis – förutom tre bärgningsfartyg
– fyra pontonkranar ur den i Hamburg stationerade ”Magnus”-serien ed en lyftkraft om vardera 400 ton. Dessutom pontonkran, som kunde lyfta 800
ton och två lyftfartyg om tillsammans 600 tons lyftkraft – d.v.s. totalt 3 000 ton. Sammanlagt var ett 60-tal man engagerade.
Som vanligt åtog sig Neptunbolaget
också denna bärgning enligt "no cure – no pay”-principen. Med den enorma insatsen av tyg och personal – till en del transporterad från Tyskland – är naturligtvis också den ekonomiska risktagningen mycket
stor, och uppskattningsvis skulle Neptunbolaget ha förlorat 2,8 milj. kronor om bärgningsaktionen icke hade kunnat föras till ett lyckligt slut
ALABAMA hade vid kantringen
fått 100° slagsida och låg med LABAMA hade vid kantringen fått 100° slagsida och låg med 32 meter. Snabba åtgärder måste vidtas för att stoppa oljeläckage. Fartygets patentluckor hade rasat från
sina fästen och blockerade fartygssidan. Luckorna måste först tas bort innan man kunde börja underhalning av wirebrokar för upprullning och lyftning av fartyget. Ett gammalt skutvrak, som låg under ALABAMA, komplicerade ytterligare
situationen.
Pontonkranarnas besättningar inledde sitt arbete med att svetsa fast stora ”knän”, till vilka hävstängerna skulle kopplas. Inte
mindre än 14 dykare arbetade i skift för att placera brokarna under fartyget. Bärgningsarbetet fick avbrytas flera gånger på grund av hårda vindar från nordväst till ost – till en början även med
snöfall. Flera gånger tvingades bärgningsflottan att uppsöka skyddat läge. Natten till den 1 maj höll pontonkranarna lyftfartygen på
att driva iland vid ett våldsamt oväder, men genom påpasslighet och gott sjömanskap från bärgningsfartygens sida förhindrades en olycka av större format.
Genom att ALABAMA kantrat, hade skadorna vid grundstötningen blivit åtkomliga. För att täta dessa tillverkades efter dykarnas anvisningar ca 12 m2 stora plåtar, som sedan med hjälp av bultkanoner sköts på
plats.
Efter ett långdraget och mycket komplicerat arbete var alla förberedelser för ALABAMAs upprullning klara den 30 maj - kranarna satte kraft på hävarmarna
och lyftfartygen hivade i sina rulltåg. Grad för grad rätades fartyget, och på kvällen hade slagsidan minskat till 35°. Den 31 maj på kvällen var slagsidan 20° och den 1 juni endast 10°. Därmed var första
etappen av bärgningen avslutad.