1967
Skeppsredare Tor E J:son Broström undanbad sig återval i styrelsen. Till ny ordförande valdes skeppsredare
Dan-Axel Broström.
Till verkställande direktör efter kapten Gösta Bothén, som avgick med pension, utsågs vice verkställande direktören Stig Björn.
Hos Kieler Howaldtswerke A.G., Kiel, beställdes en 400 tons pontonkran, MAGNUS VII, för leverans under maj månad 1968. För att möjliggöra registrering av kranen i Tyskland
bildade Neptunbolaget ett dotterbolag i Hamburg, Neptun Bergungsgesellschaft.m.b. H., med ett aktiekapital av DM 100 000. Pontonkranen drives i samarbete med firma Ulrich Harms G.m.b.H. &. Co, Hamburg.
1968
En för Europa helt ny typ av obemannad läktare med en lastförmåga av ca 10 000 ton d.w. och utrustad med tre 15-tons kranar levererades den 27 september
från Howaldtswerke-Deutsche Werft i Kiel. Fartyget erhöll namnet HERA. Carriern kommer i första hand att sysselsättas med transporter av massaved.
Ytterligare en carrier
av samma konstruktion beställdes vid Howaldtswerke-Deutsche Werft för leverans i april 1970.
Två oceangående bärgnings- och bogser motorfartyg om 499 brt. och
7 000 IHK vardera beställdes vid Ulstein Mek. Verksted A/S, Ulsteinvik, Norge, respektive AB Åsiverken, Åmål, för leverans i närs respektive juni 1970.
BERGNINGS-
och DYKERI-AKTIEBOLAGET NEPTUNs
Dåvarande styrelse bestod av:
Ordinarie ledamöter:
Skeppsredare Dan-Axel Broström, ordförande
Direktör K. R. Bökman
Direktör
Sven Brusewitz
Bergsingenjör Axel Ax:son Johnson
Direktör Gösta Bothén
Direktör Curt W. Högberg
Direktör Kristian von Sydow
Suppleanter:
Direktör Stig Björn, verkställande direktör
Direktör Thorsten Söderhielm
Direktör Ingemar Blennow