POTONKRANEN MAGNUS kranar

Sedan bärgningspontonerna ODEN och FRIGG utrangerats beslöt Neptunbolaget att i stället låta bygga en sjögående 400 tons pontonkran. Den nya kranen, MAGNUS VII, registrerades i Tyskland i det för ändamålet nybildade dotterföretaget Neptun Bergungsgesellschaft m.b.H. i Hamburg.

Dr att säkerställa ett eventuellt behov av ytterligare lyftkapacitet etablerades ett nära samarbete med Ulrich larms G.m.b.H. &, Co i Hamburg.

Under bild

Transport av Munck ”Self-Loader” däckskran (ca 200 ton) för uppmontering på ett större torrlastfartyg.

Transport av Munk "Self-Loader" däckskran (c:a 200 ton) för uppmontering på ett större torlastfartyg.
Här lossar Magnuskran en utav Goliat pråmarna.
5 Magnuskranar vid bärgningen av Alabama 4 st lyfter 400 ton och en lyfter 800 ton
Magnuskran som här bytt namn till HEBE l och Hebelift vid bärgning i Ystads hamn när Hewelius ramlade på kajen
Magnus har lyft haverist från grund och här på väg in i Kalmar hamn
Neptuns har lämnat tyska samarbetet med U Harms här är deras egna kranar som bärgar Kabona. se även denna länk http://www.tugboatlars.se/Tjornbron.htm

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...

Sven-Erik Hjulström | Svar 06.04.2019 08.28

Här blev det lite felskrivet, kranen heter inte hebe 7, det är Hebelift 3.
Var själv med om bergningen av Jan Hewelius i Ystads hamn

Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

02.10 | 08:22

Hej. kul hemsida på min mammas sida va alla i branschen.min morfar va tungdykare i Neptunbolaget (Oskar Tärnqvist) en va skeppare på Tebe (Karl-Erik Höglund)

...
29.09 | 13:26

Bra sida.

...
20.09 | 02:54

Intressant!

...
26.03 | 14:58

Mycket intressant läsning. Minns inte detta själv då jag vid tillfället var 1 år gammal, men tillbringade somrarna på Elgö vid saxarfjärden och farleden där.

...
Du gillar den här sidan
Hej!
Prova att göra en egen webbsida precis som jag.
Det är enkelt och du kan prova helt gratis.
ANNONS