LENITA

LENITA

1968 den 8 jan. En ny sjöolycka, händelse värt att notera.

GT – skriver: Båt sjönk på resa från Kappelshamn

På resa från Kappelshamn kolliderade natten till fredag lastfartyget Lenita av Göteborg med ett okänt föremål. Lenita fick så stora skador att hon sjönk efter en stund. Ombord fanns två personer – 57- årige kapten Otto Magnusson och 30-årige styrman Ove Heidord. De kastade ut en gummiflotte och räddades efter en timme av svenska Lloyds Valencia.

Kapten Magnusson uppger att föremålet som Lenita kolliderade med troligen var av järn, möjligen en u-båt. Marinledningen har meddelat att några svenska u-båtar uppehöll sig i farvattnen utanför Alma grundet där förlisningen skedde. De måste alltså röra sig om en främmande ubåt och man skall hålla fast vid den teorin.

Kapten Magnusson berättar att kollisionen var våldsam. Lenitas fart var 8,5 knop och fartyget bromsades upp tvärt vid kollisionen. Efter krocken undersökte kapten Magnusson förpiken men kunde inte upptäcka någon läcka. Inte heller kunde man finna någon läcka i maskinrummet. Efter en stund märkte dock de två ombord att stäven började gå djupare och att fartyget tog in mycket vatten. Från Lenita begärde man omedelbar assistans och sände därefter upp nödraketer.

Snart fann man att fartyget måste överges. Livbåten kunde inte användas eftersom dävertarna skulle ha pressat livbåten ned i djupet. I stället kastade man i gummiflotten som var försedd med nöd utlösning som blåste upp den. På flotten fanns också tält, lanterna och proviant. Styrmannen hoppade direkt i flotten medan kaptenen hamnade i vattnet och var nära att dras ned av fartyget. Med hjälp av styrmannen lyckades han dock ta sig ombord på flotten.

Haveriet inträffade cirka 15 distansminuter söder om Almagrundet. Det rådde god sikt och svag dyning. Lenita, som var på 160 dwt, lastad med 150 ton kalkstensmjöl. Fartyget hyrdes av kapten Magnusson av ett Göteborgs- rederi och gick i time charter mellan Gotland och fastlandet. Både last och fartyg var försäkrat till fulla värdet.

FICK TAG I LINA

Kapten gjorde därefter i ordning en portfölj med fartygets räkenskaper m.m., som han arbetat med i Visby. Allt gick sedan mycket snabbt. Fartyget gick plötsligt med förstäven rätt ner. Styrmannen hoppade torrskodd rätt inigenom flottens öppning. Kapten böjde sig däremot efter sin portfölj i styrhytten och då han skulle hoppa i flotten var denna på väg bort.

Han fick tag i dess fånglina, hoppade i vattnet, men fick ett slag av styrhyttens förkant i nacken. Han lyckades hala sig till flotten i fånglinan, där styrman sedan drog upp honom. Efter en timme kom motorfartyget Valencia och helikoptern till flotten, vägledda av dess topp ljus och blinkningar med ficklampa. De skeppsbrutna togs ombord på Valencia och överfördes efter ytterligare en timme till räddningskryssaren.

 

 

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

20.09 | 02:54

Intressant!

...
26.03 | 14:58

Mycket intressant läsning. Minns inte detta själv då jag vid tillfället var 1 år gammal, men tillbringade somrarna på Elgö vid saxarfjärden och farleden där.

...
23.03 | 16:37

Vad har hänt med dessa carriers. Hur transporteras timmer idag. Är det i huvudsak på Carriers?

...
25.12 | 23:05

Har läst lite av dina artiklar, undrar lite om du vet mer om Bogserångaren Saturnus, är intresserad pga att min mormor jobbade på den båten som städerska

...
Du gillar den här sidan
Hej!
Prova att göra en egen webbsida precis som jag.
Det är enkelt och du kan prova helt gratis.
ANNONS