Stockholm den 1 juli 2009
Läsvärt om ekobrott på väg
I sin bok ”Stig Stigfinnare” berättar Bengt-Olof Lindgren, som under många år var ombudsman på Svenska Transportarbetareförbundet,
om fackligt arbete bland fifflande speditionsföretag, åkare och chaufförer. Det är ingen vacker bild som målas upp av såväl små fiffel som organiserad ekonomisk brottslighet inom transportsektorn.
Bengt-Olof skildrar detaljerat olika kriminella upplägg i syfte att lura samhället på skatter och andra avgifter. Han tar också upp MC – gängens
affärsverksamhet.
Boken är en spännande läsning och kan rekommenderas till alla som vill titta närmare bakom kulisserna
inom transportbranschen.
På 241 sidor berättar Bengt-Olof Lindgren Initierat om diverse ekonomiska oegentligheter inom transportsektorn.
Sveriges Åkeriföretag ABC Åkarna/Gunnar Gudmundsson
Epilog april 2009.
Statskassan fick in ca 2,5 miljarder kronor extra efter den specialgranskning av svartjobb som Skatteverket gjort mellan 2006 och 2008.
Granskningen har också lett till att 272 personer hamnat i fängelse. Svartjobbare upptäcks enligt Skatteverket oftast genom tips och därefter granskas företaget.
En granskning ger i snitt 2,7 miljonerkr. Ca 75-80 procent av alla ärenden kommer från Stockholms län och har ofta koppling till organiserad brottslighet. Ett nytt granskningsprojekt ska pågå till den 31 december 2012.
Hamnen som inte finns, har återuppstått. Fartyg kommer och går som det skulle vara en väl fungerande verksamhet inom lagar och bestämmelser.
Men revisionsrapporten för hamnen säger något helt annat nämligen: Bolaget skall bedriva hamnverksamhet. Bolaget har under året varit
vilande. Styrelsen är medveten om att bolaget är likviditetspliktig och att personligt betalningsansvar föreligger. Bolaget har inte haft några anställda och några löner och ersättningar har inte utbetalas under åren
2006- 2007- 2008. enligt årsredovisningarna för nämnda år. Ett större fartyg var dock inne i hamnen månadsskifte april – maj 2007 och lastade gods som enligt fartygets uppgifter skulle till Port Said.
Jag har i dagarna också fått besked från Botkyrka Kommun att numera har Kagghamra tillstånd sedan den 18 maj 2005 enligt följande: Enligt gällande
bestämmelser i miljölagstiftningen krävs tillstånd för hamn där trafik medges för fartyg med en bruttodräktighet på mer än 1350 ton. Tillståndsplikt krävs ej heller för färjekaj med högst
tio planerade fartygsanlöp per år.
Men fartyget ”Anette Scan” var dubbelt så stort som detta ovan föreskriver.
Fartyget ”VIA” är enligt Sjöfartsverket är ej ett lotspliktigt fartyg med en bruttodräktighet på 1220 ton. Detta fartyg ligger under viktgränsen för
tillståndsplikt.
Så ”Stig Stigfinnaren” blir inte sysslolös på många år.
Boken finns att köpa i webbutiken titta in.
Källor: Tidningen Transportarbetaren, Tidningen Trailer, Utredning EBM 2000 kriminella MC-gäng, Domar och övrigt handlingar är an