GA 19 jan. – 68
”Sjöröveri” av östtysk utanför Sandön:
BESLAGTOG NEDISAD VÄSTTYSK
En händelse som betecknas som en form av sjöröveri inträffade
i farvattnen ost om Gotska Sandön på torsdagskvällen. Den västtyska 600-tonnaren Barbara hade råkat i sjönöd och besättning övergav henne. Det östtyska trålarmoderfartyget Granits av Sassnitz tog haveristen
under bogsering. Trots uppmaningar att gå till närmaste svenska hamn fortsatte bogseringen mot Östtyskland. Uppmaningar kom på radiotelefon från Lloyds Gotlands ombud och ett västtyskt försäkringsbolags Kalmar ombud.
Kaptenen förklarade dock att han hade order från sitt rederi att föra haveristen till Sassnitz.
Direktör Rune Fohlström vid AB Carl E. Ekman säger att det är
mycket ovanligt förfaringssätt. Det vanliga är att man går till närmaste hamn med en övergiven haverist för att sedan få ut sin bärgarlön. Dessutom betecknar han det som oansvarigt att ge sig ut på
en så lång bogsering. Bogserlinan brast en gång redan på torsdagskvällen och om det blåser upp finns det inga resurser för att klara bogseringen. Trålarmoderfartyget assisteras av två östtyska trålare
och i närheten finns också det västtyska fartyget Harun, som har besättningen från haveristen ombord. Kapten har begärt att få gå tillbaka ombord på sitt fartyg, men har inte fått tillåtelse från
östtysk sida.
Barbara av Elsfelth fick tjugo graders slagsida p.g.a. nedisning på torsdagsmorgonen cirka fyra distansminuter ost om Sandön. Den sex man stor besättning
togs ombord på Harun. Barbara var på väg från Hangö i Finland med 180 standars virke till Bremen. Vid middags kom två östtyska trålare till platsen, på gränsen mellan internationellt och svensk territorialvatten.
Två man från trålarna gick ombord och kopplade en bogserlina. Först sattes kursen mot Sandön, senare övergavs bogseringsförsöket.
Vid
15.30-tiden kopplades en bogserlina från trålarmoderfartyget Granits och en timme senare kom Ajax från Visby. Däckslasten om 50 standars vräktes överbord och Barbara rätade upp sig. Ajax som återvände till Visby,
påträffade flytande buntar av virke och en varning för sjöfarande.
Bogseringen gick sydvart, trots att kaptenen på Granits från olika håll uppmanats att gå till närmaste
hamn.
Kommentar: Rederi Pilen blev informerad i ett tidigt skede och Piltank lastade kompressor och utrustning för att gå
emot Ajax för att assistera när så tiden skulle vara inne för detta. Det är intressant att se hur två tidningar uppfattar och skriver om samma händelse. Ibland kan man tro att det är två olika händelser.
Det fortsätter så här med en artikel från GT.
GT den 20 jan – 68: ”BARBARA” KANTRADE”
Kapplöpning om vraket
Det västtyska fartyget Barbara, som efter haveri utanför Sandön på torsdagen var under bogsering sydvart, kantrade på fredagen 15 distansminuter
nordväst om Visby. Tre bogserare, två svenska och en östtysk, var vid GT:s pressläggning i kamp om att hinna först till haveristen. Förmodligen kom de fram vid 4- 5 tiden i morse.
När Barbara slog runt är inte känt. Det tyska trålarmoderfartyget Granits som bogserade haveristen meddelade inte kantringen till svenska sjöräddningen och den
östtyska bogseraren fick ett ordentligt försprång. Möjligen är att den rekvirerades redan på torsdagen när östtyskarna övertog haveristen.
Tingstäde radio fick
larm om kantringen vid 22.30-tiden på fredagskvällen då motortankern Runo av Donsö passerade det kantrade fartyget och två östtyska trålare som låg i närheten.
Av
Granits fanns dock inget spår. Neptunbolagets Ajax som befann sig på resa från Visby till Karlskrona fick order om att vända och gå upp mot haveristen och samma bolags Triton gick ut från Nynäshamn.
Ajax beräknas vara framme vid haveristen vid 5-tiden idag och Triton omkring en timme tidigare. När det östtyska bärgningsfartyget är att vänta vet man inte. Om det rekvirerades redan på torsdagen
kan det hinna fram först.
Neptunbolaget har Barbaras rederi och dess lastombuds order att bärga haveristen men östtyskarna har hittills inte brytt sig om bestämmelser och praxis när det
gällt denna fråga. Hela övertagandet av Barbara var något av modernt sjöröveri.
GA 20 jan -68: Barbara
slog runt – Nytt bärgningsförsök, Kapplöpning i natt
Text av GÖRAN MATTSSON
Den västtyska 600-tonnaren Barbara,
som ”kapades” av östtyska fartyg på torsdagen, har slagit runt i Östersjön. Tingstäde radio fick de första rapporterna om händelsen vid 21-tiden på fredagskvällen. Det var den svenska tankern Runo
– på väg från Nynäshamn till Visby – som stod för meddelandet. De östtyska fartygen är mycket tystlåtna om olyckan och man vet inte om någon människa har drunknat. Fångstdirektör
Lemke i Sassnitz bekräftar bara på fredagskvällen att det är Barbara som slagit runt.
Fångstdirektör Lemke lämnade inga ingående upplysningar om händelsen men meddelade
att en östtysk bogserbåt är på väg mot haveriplatsen, 15 distansminuter nordväst Visby. Barbara ligger med kölen i vädret i farlig närhet av farleden Visby – Nynäshamn.
Samtidigt är Neptunbolagets Ajax och Thetis på väg mot haveriplatsen. Ajax lämnade på fredagseftermiddagen med Karlskrona som destinationsort men fick alltså bud att vända senare på kvällen. Thetis avgick
från Nynäshamn vid 22- tiden på fredagskvällen och väntades vara framme vid haveristen vid 3-tiden.
Genom Barbaras assuradör skall man försöka få en fullmakt för
Neptunbolaget att söka bärga haveristen och bogsera in den till Kappelshamn. Med tanke på östtyskarnas tidigare ovillighet till detta lär det vara fråga om en kapplöpning utan like på Östersjön i natt.
– Vi bör ha passerat haveriplatsen vid 18-tiden, säger kapten Bertil Ahlqvist på ÅG:s färja Gotland, som hade kvällstur till Nynäshamn. Men vi såg ingenting av Barbara eller
hennes uppvaktning. Vädret var disigt så det kan tänkas att vi inte upptäckte henne.
– Men vi skall hålla skärpt uppsikt, när vi återvänder till Visby, upplyste
kapten Ahlqvist strax före avgång från Nynäshamn. Ligger Barbara i farleden är hon en stor fara för sjötrafiken. Fortsätter det disiga vädret kan det också vara svårt att se varningslamporna.
SVENSK OBSERVATION: Tankfartyget Runo observerade Barbara strax före kl 21,00 – Barbara låg med kölen i vädret, berättar Runos kapten Bengt Christiansson. Vid sidan av Barbara
låg två östtyska trålare med röda varningslampor. När vi närmade oss haveriplatsen riktade östtyskarna sina strålkastare mot Barbara och gjorde på så sätt oss uppmärksamma på faran
i farleden.
– Vi hade ingen kontakt med de östtyska trålarna, fortsätter kapten Christensson. Men vi rapporterade omgående händelsen till Tingstäde radio.
Tingstäde radio fick heller ingen kontakt de vaktande trålarna utan anropade i stället moderfartyget Granits, som har bogserat Barbara. Från Granits lämnades inga upplysningar, men man lovade att återkomma,
vilket man inte har gjort vid GA:s pressläggning.
DN den 23 jan -68 ”BARBARA” HÅRT BEVAKAD
Det västtyska fartyget ”Barbara” som bogseras på Östersjön med endast kölen ovanför vattenytan är säkert den genom tiderna bevakade haverist som släpats från Gotland förbi
Öland och ned mot Sassnitz. Den östtyska bogseraren ”Eisvogel” som ”kapade” det nedisade västtyska fartyget har fått assistans av två mindre östtyska bogserbåtar. Dessa ligger på var sin sida
om haveristen medan Neptunbolagets ”Ajax” som fick i uppdrag att bärga ”Barbara” i hamn ligger troget avvaktande någon distansminut bakom konvojen.