”Ölänningen” bogserar haverist till Visby!

Gotlandsbolagets färja Ölänningen väntas idag komma till Visby med en något ovanlig ”frakt”. Man skall nämligen försöka att bogsera Slite skutan Sudersand, som råkat ut för propellerhaveri utanför Oaxen.

”Sudersand” som ägs och förs av sjökapten Sanfrid Andersson, Slite, fick propellern sönderslagen i packisen utanför ön Oaxen. En annan teori är att en flytande stock slagit sönder propellern. Skutan var på väg tillbaka till Gotland efter ha lossat järnskrot i Södertälje.

– Vi har ännu inte beslutat om bogseringen, vi får se i morgon bitti, sade i går kapten Knut Ahlberg vid Gotlandsbolaget. ”Ölänningen” går från Södertälje kl 8 på lördagsmorgon och passerar då inte långt från haveristen. Man räknar med endast en timmes försening om man tar ”Sudersand” på släp till Visby.

Kommentarer: Bogseringen genomfördes av M/S Ölänningen på lördagen, Ölänningen blev tre timmar försenad.

Pilen blev beställd på måndagen den 26/2-68 kl 12.00. att ta Sudersand från Visby till Fårösund och till marinvarvet där.

 Men 3 minuter tidigare kl 11.47 kommer larm från Tingstäde radio om trålaren ”F/F Kungshamn” av Nynäshamn som stod hårt på grund vid Heligholm – Barshage udde nere på sydostligaste Gotland. Lotsbåt låg på positionen men kunde inte få av ”Kungshamn” av grundet.  ”Piltank” fick order att gå till Visby för att hämta upp ”Sudersand” till Fårösund och ”Pilen” utrustades för bärgning och avgick mot Heligholm minst elva gångtimmar hade han framför sig. Efter en timmes gång så återkallades ”Pilen” då lotsbåten lyckades få ”Kungshamn” av grundet. Piltank måste bunkra ett fartyg i Storugns innan han kunde avgå mot Visby. Varför ”Pilen ändrade kurs och gick ner mot Visby och Sudersand.

Vinden hade under senaste timmen ökat till hård västlig kuling så ”Pilen” fick vända åter Kappelshamn. Ingen av jobben gick hem till vår favör.

Men i Visby hamn fanns en lyftkran, en vajer lades ned i propellertunneln och aktern lyftes upp ur vattnet så personal från smidesverkstan kunde komma åt att reparera skadan på propellerbladen.

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

06.08 | 00:11

Hej!
Är det något här du känner igen?
Det finns nya foton och dokument om händelsen

...
08.06 | 12:02

Minns detta mycket väl då jag var en av de i besättningen som tvingades stanna kvar ombord. Tjänstgjorde som 1:e Torpedhantverkare (Furir) på den tiden.

...
09.03 | 10:48

Om möjligt ring mej ang. Mitt inlägg under gårdagens inlägg ang.Sjölinjer.
Mvh.o Pettersson. Mobnr. 076-2505949

...
09.03 | 09:35

Hej!
Tack för ditt besök hos mig.
Jag tar gärna emot
info.
på stig.stigfinnare@live.se
de jag kommer ihåg är ju Helga, Ostkust. Lenita och REX.
Vad du med när ?

...
Du gillar den här sidan
Hej!
Prova att göra en egen webbsida precis som jag.
Det är enkelt och du kan prova helt gratis.
ANNONS