PER inspekterar linorna innan lyftet
Tre brandmän från Visby fick på torsdagsmorgonen på nytt bege sig till Kappelshamnsviken och ta sig ut till vraket efterden förlista ”Kannas”, som legat i viken i sju år.
De som vandrat längs med Kappelshamnsstranden har kunnat se hur olja från vraket lagt sig på stranden.
På torsdagen fortsatte alltså brandmänbnen
från Visby att bränna olja som fanns i vrakets tankar. De tre brandmännen var Arne Brodin Allan Pettersson och Bertil Svensson. I arbetet deltog också båtägaren Bengt-Olof . En tjock svart rök bolmade in mot land.
Nästa vecka skall man försöka spränga vraket och försöka att helt avlägsna det från Kappelshamnsviken.
GA
den 24-7-68:
Experter får lösa problemet Kannas.
Man har nu beslutat att tillkalla en expertgrupp från kommerskollegium och sprängämnesinspektionen för att få råd
om hur man skall befara med vraket efter den i Kappelshamnsviken förlista ”Kannas”
På tisdagen gjordes ett försök att med hjälp av vägförvaltningens ångaggregat
värma upp den olja som finns kvar i tankarna.
Efter som havet spolade in och oljan ligger djupt under vattenytan lyckades inte detta försök.
– Det
finns för mycket olja kvar i tankarna för att man skall våga sig på en sprängning i nuvarande läge. Risk finns att det då kommer att flyta ut olja i hela Kappelshamnsviken, säger brandchefen C. A. Sandberg. Under
alla förhållanden kommer det att bli en kostsam historia att bli av med ”Kannas”
GA den 31 juli -68:
Vem betalar kostnaderna för oljeskadorna i Kappelshamn?
Vem kommer att få betala kostnaderna för oljeskador och för arbetet med att
få bort olja från vraket Kannas i Kappelshamnsviken? Brandstyrelsen i Gotlands Kommunalförbund hade
Frågan uppe vid senaste sammanträdet. Man beslutade att brandmännen får
lämna fortsatt medverkan i arbetet vid vraket och skadebekämpningsåtgärderna skilt konto, så får man senare ta ställning till hur de slutgiltigt skall betalas. Hr Gardelius meddelade bl.a. vid sammanträdet, att Kannas
är finskt och försäkrat i finskt bolag. Men försäkringsbolaget har senare sålt vraket till Sjögren, Kappelshamn. Denne har dels själv och dels genom en entreprenör tillvaratagit en del material på vraket.
Men återstoden har blivit liggande och har nu legat på platsen i sju år. Försäkringsbolaget har på fråga frän Lärbro kommun förklarat, att man är fri från ansvar i och med försäljningen
av vraket.
Kommunen har också vänt sig till Statens naturvårdsverk, som förklarat att man inte kan lämna medverkan, eftersom vraket inte ligger på själva stranden. Genom
hänvändelse till länsstyrelsen fick kommunen en undersökning om risken for oljespill utförd. Då uppgavs, att någon fara för oljespill inte vore för handen. Genom brandkårens undersökningar har nu konstaterats
oljeupplag i tidigare icke tillgängliga delar av fartyget.
Som skydd har brandkåren lagt ut oljelänsor, som lånats från Visby hamn. Har under stormar en del av länsorna trasats
sönder. Framställning har nu gjort till statsmaktema om ett anslag på 50 000 kr. Brandkårens insatser kommer även framöver att bli ganska betydande och kostnadskrävande om man skall hindra nya ok oljeskador.
I årets stat har brandstyrelsen tagit upp 15 000 kr för inköp av en släpkärra med utrustning för oljeskador. Brandchefen är ännu inte beredd att lämna fullständigt förslag
om vilken utrustning som behövs på kärran. Man vet dock att det måste finnas ett visst antal slang länsor. Brandstyrelsen tillstyrker att man redan nu få ta 4 500 kr av anslaget för inköp av fyra stycken 25 meter
slanglänsor.
GA den 15 aug 1968:
Bärgningen av KANNAS Kostar 58 000 kronor.
Lärbro kommun har träffat avtal med Bengt-Olof Lindgren med bogserbåten Pilen att han åtar sig att ta bort vraket efter
”Kannas” i Kappelshamnsviken, i varje fall allting som kan innehålla olja där. Bengt-Olof har begärt 58 000 kr för arbetet. Något försäkringsbolag åtar sig inte att betala för bärgningen vraket.
Försäkringen för ”Kannas” upphörde att gälla efter det att vraket såldes härom året. Kommunen får därför i första hand betala för arbetet. Om man sedan kan få ersättning
statsmedel eller på annat sätt ar ännu inte klart.
Rederi Pilen började igår ordna dykarundersökning av vraket. Efter den skall man nu närmare
planera bärgningsarbete. Bengt-Olof beräknar att det tar minst 10–14 dagar.
Kommentar: Rederi Pilen hade i denna tidpunkt
tillgång till 2 dykare med stor kompetens inom olika områden som sprängmedel, smides- och rörarbeten som var deras egentliga arbeten utanför detta med att dyka. ”Pilen” hade en besättning på två man och
”Piltank” två man, dessutom vid detta tillfälle användes extrapersonal som maskinister dels till pontonkran och maskineriet på kran.
”Pilen” och” Piltank”
avgick så snart kontraktet var tecknat till Slite för att hämta Cementas ”Kranen” Den personal som togs in extra fick göra halmlänsar, i detta ingick ju att hämta halmen vid bönderna runt om Kappelshamnsviken.
Strutar tillverkades av så kallad kyckling nät, smårutat järn nät med maskor 4x4 cm. Som fylldes med halm. Som skulle ligga som skydd runt arbetsplatsen och under transporten in till hamnområdet med den loss skurna takdelen
från ”Kannas”. Vraket delades med ”pentylstubin” och gasbrännare.