GA 29 oktober-68: Fiskebåt på grund
En fiskebåt, Astrid från Visby, gick på onsdagen på grund på pallkanten
i norra delen av Ihreviken. Grundstötningen skedde så nära land att besättningen utan svårighet kunde ta sig i land. Man avböjde hjälp från kustbevakningen eller annan sjöräddning och förklarade att
man skulle få Astrid flott igen på egen hand. Några skador på båten eller besättning tycktes inte ha uppstått.
GA 1 nov. -68: Den grundstötta fiskebåten Astrid ligger fortfarande kvar på grundet c:a 100 meter utifrån land i Ihreviken. Bogserbåten Pilen från Kappelshamn var ute och försökte
bärga henne på onsdagskvällen vågorna gick för höga för att det skulle lyckas. Astrid var på väg från Visby till Västervik när motorn stannade utanför smålandland kusten. I den sydvästliga
vinden drev sedan Astrid över Östersjön och strandade i Ihreviken.
Kommentar: Detta är
förtydligande av det hela. Piltank och Pilen var ute vid haveriplatsen satt över pumpar och kopplade haveristen. Efter en halvtimma var Astrid tom på vatten och båtarna tog hem på slacket på bogserkabeln. Pilen lägger
av och Astrid förtöjs långskepp på Piltank. Hemfärden till Kappelshamn om 12 sjömil på börjas. Det var total bleke ingen dyning. Efter en timme så stannar först den ena länspumpen sen den andra. Det
visade sig att Astrid var så rutten att hon släppte drevet som tätade skrovet. Detta hade nu satt sig i pumparna och stoppade effektivt länsningen. Den stora lossningspumpen på Piltank kopplades upp med åtta 4tums sugslangar.
Och länsning fortsatte. Men suget var för kraftigt så läckorna i Astrid blev bara större och större. Efter en kort stund försvinner Astrid på 90 meters djup. I 90 graders bäring till Häftingsklint.
Kontakt togs därefter med Försäkringen och en fullständig redogörelse lämnade dit. Det var den ända haveristen som misslyckades under denna tioårs period för Bengt-Olof.
Sjöförklaring ett år senare i Kalmar den 28 nov-69 sades det så här: Sjöförklaring angående det i fjol förlista fiskefartyget Astrid av Visby har hållits
inför rådhusrätten i Kalmar. Det framkom då att fartyget inte var försäkrat. Varför ägaren, som också var befälhavare ombord, går miste om de dryga 20 000 kr. han lagt ut för båten. Astrids
sista färd började vid 22 -tiden den, 28 oktober i fjol. Hon lämnade då Visby hamn för att till Västervik. Vid 3-tiden morgonen därpå siktades Kungsgrundets fyr utanför Västervik och i detta område
fick fartyget motorstopp. Vinden drev Astrid tillbaka mot Gotland och två dagar senare grundstötte fartyget i närheten av Sigsarve i Hangvar. Befälhavaren och hans bror, som var med besättningsman, lämnade Astrid och i deras
frånvaro drog några senare en bogserare Astrid av grundet med avsikt att bogsera henne till hamn. Efter en kort sträcka sjönk emellertid, enligt uppgift på å 90 meters djup.
Vid förhandlingarna, som ledes, av borgmästare Sune Hellrot gav männen följande förklaring till varför de lämnat båten på grundet: Det bolag i vilket försäkring tecknats
hade vid anmälan dit av vad som hänt, förklarat att försäkringen inte var gällande därför att någon premie inte var inbetald. Ändock hade bolagets ombudsman vidtalat en bogserare att sköta om Astrids
bärgning, vilket alltså misslyckades Bolagets ombud var närvarande vid sjöförklaringen. Han upp-.gav att ägaren tecknat en försäkring på 22 000 kr. och att handlingarna jämte inbetalningskort på premien
hade översänts. Några pengar hade aldrig hörts av.
Ägaren förklarade detta ta med att han aldrig fått några handlingar:
Försäkringsbolagets
ombud gjorde gällande att bolaget inte hade några förpliktelser i fallet Försök att bärga Astrid hade skett i tanke på att båten annars snart skulle ha huggits sönder på revet.