GA den 12 november -69: Fortuna slås sönder
Det utanför Fårö grundstötta
fartyget Fortuna och håller nu på att slås sönder mer och mer. Kaustiksoda och vägsalt har redan runnit ut från fartyget, Man vet inte vilken inverkan kemikalierna kommer att ha på havsvattnet
och livet i vattnet. Men man hoppas att detta inte skall betyda någon katastrof.
Allvarligare är faran att fartygets bränsletankar kan slås sönder och 6 ton eldningsolja rinna ut i havet.
Man vet inte om man skall kunna pumpa bort oljan eller bränna den på platsen. Hur det skall gå med vraket vet man inte heller ännu. Det är aktuellt med skrotförsäljning. Innan något försäljningsavtal
är klart torde ingenting hända på vrakplatsen.
Även måndagen och tisdagen var blåsiga. Många fartyg
sökte längs Gotlands kust. I Kappelshamnsviken ligger ett ryskt fartyg. Längs ostkusten ligger också flera utländska fartyg – bl.a. ett Polskt. Fisketrålare har sökt lä i flera hamnar.
GA den 18 november -69:
Fortuna är nu ett vrak
Det
västtyska lastfartyget ”Fortuna” som under stormen för en tid sedan strandade vid Norsudden på Fårö har blivit vrak. Det inte mer än omkring en meter vatten ut till fartyget. Från land ser det ut som fartyget
bara kastat ankar och besättningen gått land för att dricka kaffe och sedan tänkt fortsätta sin resa med last av vägsalt och kaustiksoda. Men om man tar en promenad ut till fartyget ändrar man snart sin uppfattning om att
fartyget skulle kunna fortsätta. Om man tittar på bilden ser man den streckade linjen som markerar stor de av botten som är borta. Även däcket har spruckit av havets kraft.
Av kaustiksodan
finns inget kvar, men den har säkert hjälpt till att fräta bort botten på fartyget. Vägsaltet finns fortfarande kvar i de främre lastutrymmena om ingen tar reda på det, lär det nog snart vara borta. Går det hål
på en tunna, går det snart hål även på de andra.
I övrigt är det en enda röra från för till akter. I styrhytten man tro att en tornado gått fram.
Fönster ligger sönderslagna, nödsignals patroner ligger slängda hur som helst. Det är nog flera personer som varit ombord på fartyget sedan det strandade. I köket råder en enda röra. Spis, bord och en massa köksattiraljer
ligger kringströdda tillsammans med mat och vatten över hela utrymmet. Kommer man sedan till maskinrummet är det helt vatten fyllt. Förråd och utrymmen som är placerade över maskinrummet har så gott som bara väggarna
i behåll. Överallt flyter brädor och annat skräp omkring. Fartyget byggdes omkring 1916 och har hunnit med många resor sedan dess, men vid Fårö slutade alltså den epoken.
GA den 14 jan -70:
Nödsignaler från Salvorev
Tre båtar spanade på tisdagskvällen efter
en eventuell haverist sydväst om grundet Salvorev norr om Fårö fyr, sedan det svenska fartyget Nordanvik observerat flera röda raketer i området. Nordanvik rapporterade att man inte kunde gå mot platsen där man observerat
signalerna då sikten var dålig på grund av snöfall. I området finns dessutom gott om grund.
TV 116, livräddningskryssaren Skärsände och en båt från KA 3inledde vid 20 – tiden spaningar i området. De båda förstnämnda sökte mellan Salvorev och ner mot Fårö, medan KA –
båten gick genom södra gattet och upp längs kusten. Den sökte också söder om Fårö fyr. Sikten var dock bara 3 distansminuter.
Från Nyköping startade det en helikopter
kl. 20,30 för att delta i sökandet, men den fick vända efter tre kvart på grund av det dåliga vädret
Vid 22 – tiden kontaktades via Fårö fyr en rad privatpersoner,
som skulle patrullera längs stranden, främst längs Ekeviken, för att se om de kunde upptäcka någonting. Ännu efter midnatt hade de tre båtarna inte hittat eller sett något som kunde misstänkas härröra
från en haverist. Inte heller de två män som gått från skär till Fårö fyr längs stranden hade observerat något.
Sedan
Nordanvik observerade nödsignalerna kl. 19.28 har alltså ingenting annat märkts i området. Att det skulle röra sig om ev. synfel anser man på Tingstäde dock inte vara troligt. Sikten var så pass dålig, på
de 7 distansminuterna mellan observationsplatsen och Fårö fyr att ett fartyg måste ha signalerat där, tror man. Spaningarna med de tre fartygen fortsätter tills vidare.
GA den 15 jan – 70:
Kom nödrakterna från vraket av tyska Fortuna?
De nödraketer som uppmärksammades
sent på tisdagen norr om Fårö har av allt att döma sänts upp från vraket av det tyska lastfartyget Fortuna av några ynglingar. Fortuna ligger nära land och för närvarande finns det ett tämligen tjockt
istäcke som når ändå ut till vraket. Vid tidigare undersökningar har man konstaterat att det fortfarande fanns nödrakter ombord. Dessa var på onsdagen försvunna.
Trots
sökande av folk från stranden och spaningar från TV 116, livräddningsbåten Skärsände, en KA –båt och en helikopter från Nyköping, fann man på onsdagen nämligen inte något som tyder
på att en olycka inträffat utanför Ekeviken på Fårö. Helikopterspaningen inställdes på onsdagsmiddagen, meddan den sista av de tre båtarna inte slutade förrän vid mörkrets inbrott.
Larmet gick sedan det svenska fartyget Nordanvik på tisdagskvällen meddelat att flera röda raketer iakttagits i området. Nordanvik kunde själv inte gå mot platsen p.g.a. dålig sikt och
faran för grundstötning i de besvärliga farvattnen.
De tre nämnda fartygen påbörjade dock genast spaningarna och också helikopter från Nyköping larmades. Den måste
dock vända p.g.a. väderleksförhållandena, men inledde spaningarna på onsdagsmorgonen.
En teori gör gällande att det kan vara en månreflex från någon flygfyr
som tagits för nödljus men av allt att döma är det alltså Fortunas nödraketer som bränts av, av några ”klåfingriga”.
GA den 23 jan -70: Fortunas olja borta
All olja från det vid Norsholmen förlista lastfartyget Fortuna har nu pumpas upp. Bogserbåten Pilen med bunkerbåt
var på torsdagen vid haveristen och tog vara på omkring 20 ton oljeblandat vatten. Fartyget var täckt med ett 1 – 2 meter tjockt ispansar, varför man fick skära upp tankarna för att få tag i oljan. Pilen hade tidigare
gjort ett försök att ta vara på oljan, men arbetet kunde då inte genomföras på grund av det dåliga vädret.
Det var på morgonen den 29 oktober i fjol som Fortuna
i det hårda vädret gick på grund. Vid tillfället blåste det 25m/sek och fartyget, som var på väg från Örnsköldsvik till Antwerpen med kaustiksoda, hade sökt lä vid Norsholmen. Besättningen
på fem personer, fyra man och en kvinna, fick räddas med helikopter.
Vad som skall göras med vraket är ännu inte bestämt.
Kommentar: Pilen och Piltank gick hem till Kappelshamn och tömde upp det oljeblandade vattnet i en tankvagn som rederiet hade anskaffat just att transportera oljerester i. Det blev inte många timmars sömn
innan nästa uppdrag kom. För under tiden som Pilen och besättningen jobbade med oljan från Fortuna händer följande.
Se nästa länk....
GA den 29 nov-69: FÅGELDÖD VID FÅRÖ.
Kaustiksoda från Fortuna orsaken?
Det på Norsholmen på Fårö strandade tyska fartyget Fortuna, som nu betraktas som vrak, börjar förorsaka oro både i Fårösunds kommun och inom
jaktvårdskretsar. Till jaktvårdskonsulent Rolf Beinert har kommit rapport om att man längs stränderna vid Ekeviken-, Skär Norsta Aura hittat oljeskadade sjöfåglar och delvis förlorat fjäderskruden. På Fårö
är man orolig för att det ar Fortunas last av salt och kaustiksoda som kan ha förorsakat att fåglarna förlorat sina fjädrar.
Jaktvårdskonsulenten
gjorde ett besök på Fårö på fredagen, men kunde bara hitta oljskadade fåglar. Lantbrukare Viktor Nordberg, Skär, säger att han hittat fåglar som tappat fjädrarna.De har dock redan blivit mat åt trutar
och kråkor, varför konsulent Beinert inte kan skaffa fram konkreta bevis på kemiska skador. Fåröborna är vidtalade och kommer att larma sa fort något misstänkt fall av fågeldöd hittas därute,
säger jaktvårdskonsulenten.
Den just nu mest överhängande faran är den olja, som fortfarande finns i vraket. Visserligen skall det vara s.k, tunnolja, men det blir stor skada om den av
vinden föres in i den långsmala Ekeviken, säger Jaktvårdskonsulent Beinert.Tomfat och rester av plastsäckar, som säkerligen tillhört Fortuna, ligger nu kring stranden av Ekevlken-Norsta Aura. Enligt obekräftade uppgifter
skall det ännu finnas soda kvar i förliga lastrumet. Och dessutom finns ju oljan. Det et är betänkligt att ingenting görs för att åtminstone få bort oljan innan den ställer till med stort elände,
Vraket står ju praktiskt taget påland, säger konsulent Beinert. På kommunalt håll blir man mer och mer orolig för att få oljan liksom på ”halsen”.
Kommunalnämndens ordförande, förvaltare Erland Wallin, säger: -Vi är fullt medvetna om vad oljan kan ställa till med om den kommer lös i sjön och driver in mot Ekeviken.
Vi har stött på länstyrelsen ett fertal gånger och senast i onsdags fick länstyrelsen telepåminnelse om oljefaran. Det lär ju finnas en en kommitte, som skall behandla just sådana frågor
men ännu tycks någonting ha hänt.
Länsassessor Arne Deckert säger: - Vi har genom polismyndigheten försorg satt igång en utredning för att få reda på vem
som är ägare till Fortuna, efter som hon betraktas som vrak. Försäkringsbolaget i Bremen har gett mäklareombudet i Visby. AB Carl E. Ekman vissa bemyndiganden och de vet hur saken ligger till och vet bestämmelserna.
Gösta Backlund vid Ekmans berättar för GA, att firman visserligen är ombud för försäkringsbolaget men att vraket skall försäljas i befintlntligt skick.Det lär finnas ett anbud,
men det är allt vi vet säger herr Backlund. Vi har inga andra bemyndiganden utan är rätt och slätt ombud. Vraket skall säljas. Redan någon dag efter grundstötningen rapporterade bogseråten Pilen, att det
sipprade ut en sträng olja som drev snett ut mot havet. Vi är medvetna om att oljan kan ställa till trassel men kan just ingeting göra. Det vore bra om någon myndighet sade ifrån till ägaren. Det biter bättre än
om vi som ombud kommer med några dierktiv, säger Gösta Backlund.
Bilder från Norsholmen av Fortuna tagna den 25 dec-69