GT 20 nov. -69
En finländsk trålare, Vinterland av Mariehamn, med tre mans besättning råkade vid 1-tiden natten till måndagen gå på grund
vid Falholmen utanför Ahrs hamn. Trålaren rände med full fart upp på en pallkant och blev stående på halvmeterdjupt vatten, endas ett 40-tal meter frän land.
Från trålaren
anropade man Tingstäde radio med begäran om assistans. Livräddningsbåten Skärsände och tullkryssaren TV 238 larmades. ”Skärsände” hade svårighet att ta sig in till att trålaren och då man
försökte dra denna av grundet råkade man få en tross i ena propellern. Bogserbåten Pilen från Kappelshamn tillkallades och lyckades vid 8- tiden dra haveristen flott. En dykare från bogserbolaget gick ned och tog loss
trossen ur propellern på ”Skärsände”. Vinterland som är en stor nybyggd ståltrålare gick för egen maskin in till Fårösund för undersökning på varv av ev. skador som kan ha uppstått
vid grundstötningen.
Kommentar: Bärgningsavtal tecknades på Lloyds Salvage form ”No Cure – No Pay” vilket gav procent på båtens värde
med redskap men före reparationer vid varvet. 2 850 000 blev hon värderad till. Hemligheten var att skepparen var ensam ombord, övriga sex mans besättning var kvar på Åland. Skepparen hade somnat med sin kamrat (flaskan)
i famnen och vaknat när han satt på pallen utan för Ahr. Med detta som bakgrund så gick det relativt lätt att få kontraktet på tecknat. Oftast brukade det bli rättegång men ingen av de inblandade parterna var
intresserade av detta haverimål. Och så fick Pilen ytterligare en gång hjälpa till att bort trossen ur ”Skärsändes” propeller vilket irriterade skepparen just på ”Skärsände”.