GT 20 nov. -69

En finländsk trålare, Vinterland av Mariehamn, med tre mans besättning råkade vid 1-tiden natten till måndagen gå på grund vid Falholmen utanför Ahrs hamn. Trålaren rände med full fart upp på en pallkant och blev stående på halvmeterdjupt vatten, endas ett 40-tal meter från land.

Från trålaren anropade man Tingstäde radio med begäran om assistans. Livräddningsbåten Skärsände och tullkryssaren TV 238 larmades. ”Skärsände” hade svårighet att ta sig in till att trålaren och då man försökte dra denna av grundet råkade man få en tross i ena propellern. Bogserbåten Pilen från Kappelshamn tillkallades och lyckades vid 8-tiden dra haveristen flott. En dykare från bogser bolaget gick ned och tog loss trossen ur propellern på ”Skärsände”. Vinterland som är en stor nybyggd ståltrålare gick för egen maskin in till Fårösund för undersökning på varv av ev. skador som kan ha uppstått vid grundstötningen.

Kommentar: Bärgningsavtal tecknades på Lloyds Salvage form ”No Cure – No Pay” vilket gav procent på båtens värde med redskap men före reparationer vid varvet. 2 850 000 blev hon värderad till. Hemligheten var att skepparen var ensam ombord, övriga sex mans besättning var kvar på Åland. Skepparen hade somnat med sin kamrat (flaskan) i famnen och vaknat när han satt på pallen utan för Ahr. Med detta som bakgrund så gick det relativt lätt att få kontraktet på tecknat. Oftast brukade det bli rättegång men ingen av de inblandade parterna var intresserade av detta haverimål.  Och så fick Pilen ytterligare en gång hjälpa till att bort trossen ur ”Skärsändes” propeller vilket irriterade skepparen just på ”Skärsände”.

GT den 20 nov -69: Haverist bogserad till Slite men kan inte repareras där!

GT den 20 nov -69: Haverist bogserad till Slite men kan inte repareras där!

                                           Av Ola Sollerman

Det engelska lastfartyget Baltic Wiking på ca 2000 ton fick i går ett allvarligt maskinfel utanför Gotland under resa från Riga till England. Neptunbolagets ”MERCUR” tog fartyget under bogsering och vid 13-tiden i går kunde lotsarna i Slite föra fartyget i hamn. Skadan i maskinen tycks dock vara så pass allvarlig att den inte kan repareras på Gotland, varför bogseringen kommer att fortsatta ända till Kiel i Tyskland, där det finns resurser att klara av felet. Bogserbåten SJOLLEN från Malmö kommer i dag till Slite för att bogsera henne till Tyskland.

Kommentar: Pilen assisterade i Slite från lotsplats till kaj gick sedan hem till Kappelshamnsviken där han mötte följande:

Senaste kommentaren

25.11 | 20:57

testa
stig.stigfinnare@live.se
sjogubben@gmail.com

24.11 | 21:19

sjogubben@gmail.com

24.11 | 16:54

Min pappa jobbade med både Hera och Juno på Neptun samt hade kontor i Gåshaga på Lidingö från -76 eller -77 till -87. Det vore fantastiskt om jag kunde hitta nån som jobbade med honom under den period

17.10 | 20:17

Vad fint om tavlan var rädd om den och stolt över din farfar

Dela den här sidan