Det har fartyget gjort varje vecka sedan flera år tillbaka. Denna gång hade man dock en ny befälhavare ombord, som möjligen inte kände till den besvärliga botten i viken. Ännu vet man
inte om man råkade ankra mitt på en rauk, eller om det helt enkelt är den lösa botten som inte förmådde hålla ankaret. När ankaret till slut fick fäste rycktes kättingen av på grund av vindstyrkan.
Det blåste 6 – 7 sekundmeter, och på eftermiddagen tilltog vindstyrkan till 15 m/sek.
Tulltjänsteman Frid, som var ögonvittne till strandningen, fick det intrycket, att man ombord på
fartyget inte insåg den överhängande faran i tillräckligt god tid. Trots vakt ombord började man inte förrän allt för sent att styra ut ur det kritiska området. Då hade också en propeller också
en slagits sonder, varför olyckan snart var att konstatera. När vinden inte förmådde driva upp fartyget längre mot land stannade det c:a 50 meter ifrån stranden. Vattendjupet på fartygets insida är inte mer än
en meter och på utsidan högst tre. Klockan var vid tillfället omkring halv 8.
Från början trodde man att fartyget fastnat i på en pall men senare visade det sig att fartyget ligger
och ”gnager” på 6-7 raukar. Det föreligger därför risk för att haveristen kan komma att läcka ut lättolja. Om så sker är brandkåren beredd att rycka ut. I den kraftiga sjön är det risk
för att fartyget kan springa läck, vilket ytterligare kan förvärra situationen.
Redan under tisdagseftermiddagen upptäckte man att en färskvattentank på fartyget sprungit läck
och vatten därifrån rann ut. Det var tur att Bockenheim inte grundstötte ännu närmare hamnen. Då vet man inte vilka skador som kunnat uppstå.
Vinden som kommer från nord
till nordost, blåser rakt i sidan på fartyget som står i sydvästlig riktning. Neptunbolagets bärgningsbåt Mercur låg vid olyckstillfället på reparation i Stockholm, men avgick därifrån kl. 11.
Bogserbåten Pilen, som så gott som omedelbart kunde sättas in, hade ingen möjlighet att ensam bogsera ut Bockenheim. Förmodligen måste fartyget genomgå en besiktning innan den kan sättas
i trafik igen. Bockenheim har med sina 4 300 ton en längd på 100 meter och en bredd på 14 meter, och vid full last har Bockenheim ett djupgående på 19 fot. Bockenheim hade ankrat uppviken i väntan på att få
plats för lastning vid Storugns.
Bärgningsfartyget I Mercur anlände till haveristen kl 20.45. Pilen satte genast igång med arbete med att ta över en wire för att om möjligt dra
loss fartyget. Ännu vid 01.30-tiden hade man inte lyckats, Bockenheim hade tagit in en hel del vatten och man började länsa henne for att därigenom göra henne lättare. Ombord på Mercur befarar man att ännu en bogserare
kommer att behövas.