å var det dags igen för GA att skriva den 8 okt 1966 följande:

                        Tankbåt nyinköps till ön.                                  

Hemorten skall bli KAPPELSHAMN

Gotland får ett tankbåtsrederi – det är dagens nyhet på vår sjöfartsfront – och Kappelshamn blir hemorten för rederiet och det fartyg som köpts, ”Rya” av Göteborg.

Bolaget som är under bildande, heter Rederi AB Pilen i Lärbro och platschefen där, Bengt-Olof Lindgren, jämte medintressenter har från Göteborg köpt tankmotorfartyget Rya om 185 dödviktston. De övriga delägarna i rederiet är Sjökapten Per-Axel Johansson, som blir fartygets befälhavare, och hamnmästare Charles Johansson Kappelshamn med en 1/3 del var i Rya, som skall användas i fraktfart med Kappelshamn som hemort.

Tankfartyget Rya efter 1939 års förlängning och medan det ännu bar namnet Soya.

Tankfartyget Rya efter 1939 års förlängning och medan det ännu bar namnet Soya.

Tankfartyget Rya har ett intressant förflutet. Det är nämligen ett av de fartyg, som lade grunden till Walleniusrederierna i Stockholm. Moderbolaget, rederi AB Soya, lät år 1936 vid numera nerlagda Löfholmsvarvet i Stockholm bygga Rya under namnet Soya III. Rederiföretaget var då endast årsgammalt. Så kom då andra världskriget och det var under dessa år Soya utvecklades till ett stort rederi och som ett led i detta såldes de mindre fartygen.

 Soya III, som våren 1939 förlängs med fem meter och därigenom fick en längd av 28 meter, såldes i slutet av 1941 till Rederi AB Ostenia i Västervik och fick namnet Tankman. På 1950 talet ägdes fartyget av AB Svenska Shell och hade då beteckningen Shell S-8. Sedermera hamnade fartyget på västkusten, där det haft Donsö och nu senast Göteborg som hemort.

Ett tankfartyg har tidigare funnits i den gotländska handelsflottan, nämligen Rederi AB Ankarets i Slite. 1000 – tonnare ”Kolibri”, som emellertid gjorde ett ganska kort gästspel under åren 1956 – 58.

Kommentar: När detta skrevs i tidning var” Rya” på resa från Bohusvarv till Kappelshamn. Det var Skeppare Wahlund, maskinist Lars Liljeroth, matros Bengt Fågelkvist och Bengt-Olof som via Göta älv Vänern till Sjötorp och Göta kanal till Östersjön och hem till Kappelshamnsviken. ”Ryas” mått stämde exakt med kanalen slussar. Och hade under en tid kört olja från Göteborg till Jönköping bland annat.

Det var ju ett äventyr bara att komma till Göteborg och varvet tidigt en Söndagsmorgon. Det var verkligheten i detta läge. Ingen luft i tankarna för att kunna skjuta, starta igång henne. Men efter några timmar så hade vi fått tag i en tub med luft och hittat tändpatroner som användes till att få igång tändkulemotorn med. Det var ju en June 2 cylinders råoljestonka, med droppvatten vid luft intaget till motorns vevhus. Detta för att öka effekten på henne. Resan gick ju trots ovanan med just Rya. Ingen hade ju lämnat över henne till oss eftersom det var i konflikt med oljebolaget och säljaren. Oljebolaget hade ju pant i henne och med denna affär så utlöstes panten av Shell. Chefen Andersson vid Shell som var vår kontaktman skickade ett vaktbolag med nyckel till varvsgrinden och han var även med och bröt upp låsen till ”Rya” så vi kom ombord. Det ända missödet eller felet som vi gjorde var att vi körde lite för fort vid några tillfällen och då tog vattnet slut i kanalen och ”Rya” ställde sig på tvären. Men det var ju bara att vänta in vattnet som kom i fatt ”Rya” så lite back i maskin och fram igen, så åkte vi vidare. Det var ju höst med lite morgondimma och lite kyligt men totalt vindstilla hela vägen hem. Motala – Mem på en dag visserligen en lång dag. Sen ut i skärgården via Fällbådan sedan kurs över Östersjön. Ett var alla överens om vid hemkomsten många äventyr hade deltagarna varit med om men trots allt slog nog denna resa det mesta i denna i äventyrens värd.

 

 

Piltank första lasten i Visby

Piltank första lasten i Visby

GA den 18 okt 1966 är det två notiser. Den första notisen handlade om att:

Piltank” skall hon heta… Göteborgs – tankern ”Rya” som nyligen köptes till Kappelshamn av det nybildade Rederi – AB Pilen. Fartyget har övertagits av de nya ägarna och ligger nu f.n. i Kappelshamn för utrustning. Avsikten är att Piltank skall användas som bunkringsfartyg i gotländska hamnar, framförallt då Storugns, där båtarna ofta har behov av bränsle kompletteringar, men man har också möjligheten att gå i vanlig tankfart. Piltank är försedd med åtta tankar så man kan ge varierande sortiment. Lasten kommer man att komplettera vid oljedepåerna i Visby.

Notis nummer två samma dag i tidningen:

Skuta på grund i Norra gattet

Stockholms – skutan Helga gick natten till måndagen på grund i Fårösunds norra gatt. En bevakningsbåt från Fårösund gick ut för att assistera men då läget inte betecknades som allvarligt kunde man snart återvända.

Vid 12 – tiden på måndagen drogs Helga, som var lastad med kalk från Storugns, flott av bogserbåten Pilen från Kappelshamn. Helga hade sprungit läck vid vattenlinjen, men kunde hela tiden hålla läns med egen maskin.

Helga skall nu repareras vid Marinvarvet Fårösund.

Kommentar: Ägare till Helga var AB Sjölinjer i Stockholm, känns namnet igen. Jo då det var samma ägare som till ”Ostkust” den som förliste hemma i viken. Hon skulle på resa till Stockholm in till Fårösund för att komplettera lasten av styckegods till Stockholm.

Onsdagen den 7 dec 1966: Den gotländska tankbåten ”Piltank” av Kappelshamn gjorde på tisdagen sin första resa till Visby oljehamn för att ta in full last av motorbrännolja till kommande bunkeruppdrag. Hela tremanna styrelsen var med ombord och att det varit en i hög grad arbetande styrelse framgår av att de i höst på sina lediga dagar ställt fartyget i ordning för sina nya uppgifter.

Kommentarer

Ola Pettersson

09.03.2017 09:48

Om möjligt ring mej ang. Mitt inlägg under gårdagens inlägg ang.Sjölinjer.
Mvh.o Pettersson. Mobnr. 076-2505949

O.Petterss

08.03.2017 20:22

Maila mej om du vill hämta info.om fler

Av själv sjölinjers fartyg under samma tidspeiod
Jag har seglat ,under 1årsperiod i flertalet.

Hälsningar/O.p

Bengt-Olof

09.03.2017 08:35

Hej!
Tack för ditt besök hos mig.
Jag tar gärna emot
info.
på stig.stigfinnare@live.se
de jag kommer ihåg är ju Helga, Ostkust. Lenita och REX.
Vad du med när ?

Senaste kommentaren

25.11 | 20:57

testa
stig.stigfinnare@live.se
sjogubben@gmail.com

24.11 | 21:19

sjogubben@gmail.com

24.11 | 16:54

Min pappa jobbade med både Hera och Juno på Neptun samt hade kontor i Gåshaga på Lidingö från -76 eller -77 till -87. Det vore fantastiskt om jag kunde hitta nån som jobbade med honom under den period

17.10 | 20:17

Vad fint om tavlan var rädd om den och stolt över din farfar

Dela den här sidan