GA den 18 okt 1966 är det två notiser. Den första notisen handlade om att:
”Piltank” skall hon heta…
Göteborgs – tankern ”Rya” som nyligen köptes till Kappelshamn av det nybildade Rederi – AB Pilen. Fartyget har övertagits av de nya ägarna och ligger nu f.n. i Kappelshamn
för utrustning. Avsikten är att Piltank skall användas som bunkringsfartyg i gotländska hamnar, framförallt då Storugns, där båtarna ofta har behov av bränsle kompletteringar, men man har också möjligheten
att gå i vanlig tankfart. Piltank är försedd med åtta tankar så man kan ge varierande sortiment. Lasten kommer man att komplettera vid oljedepåerna i Visby.
Notis nummer två
samma dag i tidningen:
Skuta på grund i Norra gattet
Stockholms – skutan Helga gick natten till måndagen på grund i Fårösunds
norra gatt. En bevakningsbåt från Fårösund gick ut för att assistera men då läget inte betecknades som allvarligt kunde man snart återvända.
Vid 12 – tiden
på måndagen drogs Helga, som var lastad med kalk från Storugns, flott av bogserbåten Pilen från Kappelshamn. Helga hade sprungit läck vid vattenlinjen, men kunde hela tiden hålla läns med egen maskin.
Helga skall nu repareras vid Marinvarvet Fårösund.
Kommentar: Ägare till Helga var AB Sjölinjer i Stockholm, känns namnet igen. Jo då
det var samma ägare som till ”Ostkust” den som förliste hemma i viken. Hon skulle på resa till Stockholm in till Fårösund för att komplettera lasten av styckegods till Stockholm.
Onsdagen den 7 dec 1966: Den gotländska tankbåten ”Piltank” av Kappelshamn gjorde på tisdagen sin första resa till Visby oljehamn för att ta in full last av motorbrännolja till kommande bunkeruppdrag.
Hela tremanna styrelsen var med ombord och att det varit en i hög grad arbetande styrelse framgår av att de i höst på sina lediga dagar ställt fartyget i ordning för sina nya uppgifter.