Haveristen som en val i vattnet utanför Hallshuk ”Ajax” bogserar och i detta läge assisterar ”Achilles” resan är på väg mot Kappelshamnsviken fotograferat från
reportageplanet.
GA fortsätter:
Vid 2- tiden kom larmet och Tingstäde och Stockholm radio samarbetade i ett stort räddningspådrag.
Men det höll på att inte bli något larma alls på grund av en polsk sändare stör nödvågen i Östersjön, varom det berättas i en särskild artikel.
För
bärgningsfartygen blev det en kapplöpning med tiden. På söndagen mojnade vinden och man kunde med 2,5 knops fart dra haveristen mot Kappelshamn. Det gick sakta genom att de motstånd som överbyggnaden och rigg utgjorde under
vattnet men det gick dock framåt, även om man vid ett par tillfällen sprängde vajrarna och måste göra fast på nytt.
För söndagskvällen utfärdades stormvarning
för styv västlig kulning men den lät lyckligtvis vänta på sig så man han in i Kappelshamnsviken vid 21- tiden. Sedan ankrade man på 30 meters vatten utanför Gostäde och på måndag skall man efter diverse
undersökningar ta itu med uppgiften att få fartyget på rätt köl igen.
ETT ENDA ANROP
Det var vid 2- tiden natten
till söndagen som ”Ilse Suhr” sände sin alarmsignal med angivande av namn och position samt att man hade slagsida. Tyska fartyget ”Priamus” fanns på några mil avstånd och hörde anropet och försökte
få ny kontakt men lyckades inte vid något tillfälle. Ingen av kustradiostationerna uppfattade nödsignalen, vilket normal skulle ha skett, på grund av de nämnda störningarna.
Men
”Priamus” satte fart på sjöräddningsarbetet genom att anropa Stockholm Radio och snart var all krafter i rörelse. Tingstäde dirigerade kringliggande fartyg till platsen, Skärsände livbåten gick ut, Helge
Ax:son Johnson stack iväg och i Fårösund låg KA 3:s MUL 16 gångklar.
Man sände också upp röda nödraketer från ”Ilse Suhr”, vilka observerades av
Mf ”Gotland” på väg till Visby och fartyget satte kurs mot olycksplatsen
KAPTENEN STANNADE TILL SLUTET
”Priamus” hade
också kontakt med tyska fartyget ”Ernst de Buhr” som gick till den angivna positionen och plötsligt meddelade den danska ”Katholm" mitt i all övrig radiotrafik att man hade tagit ombord fem man från ”Ilse Suhr”
under det att befälhavaren fanns kvar ombord. Flotten hade drivit iväg ganska långt och när danskarna kom fram till haveristen fanns också den tyska ” Bremer Reeder” invid den och stannade kvar för att bistå
kaptenen. När besättningen lämnade fartyget hade man 35 gr. Slagsida och den ökade sedan till 40 innan fartyget slog runt. Strax innan hade kaptenen räddas över på ”Bremer Reeder”. Den övriga besättningen
fördes med ”Katholm” till Helsingfors och kaptenen följde med det andra fartyget till Kiel.
DÄCKSLASTEN PÅ DRIFT
Det
stod då klart att fartyget eventuellt kunde hålla sig flytande på lasten och luften och Neptunbolaget underrättades. Achilles gick ut från Nynäshamn och var på plats vid 8-tiden. Då låg haveristen helt kantrad
med akterskeppet något under vattenytan och däckslasten drev i en lång sträng upp mot farvattnen mellan Fårö och Sandön.
”Ilse Suhr” höll sig fortfarande flytande
under söndagen och tack vare att vädret var hyggligt lyckades bärgarna få över en kabel och började bogsera haveristen med 2,5 knops fart mot Kappelshamn. Senare på dagen kom också Ajax o Pilen till bistånd.
”SKÄRSÄNDE” ÅTREKALLADES
Livräddningsbåten ”Skärsände” på Fårö var som nämnts
också med i räddningspådraget för ”Ilse Suhr” men behövde inte ingripa i arbetet kring haveristen. Larmet kom kl. 2.25 och en halvtimme senare var 5- mannabesättningen ombord i båten, som f.n. ligger i Lutterhorn.
Vindstyrkan var ungefär 8 meter per sekund men det mojnade efterhand och nedisningen var obetydlig, berättar uppsyningsmannen Erik Ekström. När vi hade en timmes gång kvar fick vi veta att alla var räddade och att bärgare
var på väg, varför vi blev återkallade.
GT 8 feb. – 67
Som en val i Kappels- hamnsviken
Pontonkran hämtas från Kiel för att vända ”Ilse Suhr”