Bogseraren ”Pilen” med ram, monterad för kontroll av farledsdjup. Klargjord för att gå till hamnen och farleden vid Ar. Liggande i hamnen Storugns. Boden framför styrhytten var en litet kontor för ”Pilbunker AB” som numera företaget hette.
GT den 12 april -67:
Gotlänning öppnar bunkringsstation i Kappelshamnsviken
Rederi
Pilen, tidigare Kappelshamn men numera Storugns som hemort, satsar på Kappelshamnsviken som bunkringsplats för både gästande och passerande fartyg. Genom annonsering i bl.a. Tyskland och Finland räknar man med att få kontakt
med fartyg, som passerar viken och som behöver bunkra. – Rederiets tankbåt har byggts om till bunkrings båt, berättar Bengt-Olof Lindgren, som nu ensam tagit över rederiet för att bilda ett familjeaktiebolag. Redan nu
har vi börjat bunkra fartyg här inne i viken men längre fram hoppas vi få också passerande fartyg som kunder.
– Rederiet omfattar också en bärgningsbåt och vi har
en hel del uppdrag som väntar på den, bl. a vid Ar, omtalar Bengt-Olof Lindgren
Kommentar: Följande beskrivning kommer här för att förstå varför osäkerheten
om arbete i framtiden för Bengt-Olof.
Bengt-Olof s arbetsgivare under åren 1964 – 1967 var Ö-linjen eller Rederi AB Nordö.
Delar av historien,
hämtat ur Bengt-Olof vaknar upp del 2.
Rederiets styrelse bestod av bröderna Ebert och Lennart Pettersson, Erik Petterson, William Stenberg och Lennart Andersson. Bolaget ägdes 4/5 delar av släkten.
Ebert var chef för den Södra linjen Klintehamn – Oskarshamn – Grankullaviken. Lennart stod för den Norra delen Kappelshamn – Oxelösund – Södertälje – samt senare tiden Visby – Södertälje.
Moderbolaget var ”Rederi AB Pol” bildat 1949 och inköpt 1952. Det blev senare dotterbolag till Rederi AB Nordö. Ö-linjen var inget bolag – det var endast för Gotlandstrafiken marknads anpassade arbetsnamn. Under hela 50
– talet bedrev man huvudsakligen frakttransporter. Men 1960 var man beredd att under namnet ”Ö-linjen” ta upp alvarlig konkurrens mot Ångfartygs AB Gotland. Den nya linjen Grankulla vik – Klintehamn introducerades.
Vapnet man använde var m/s Nordpol (499brt) – namnet för övrigt en sammanfattning av Nordö och Pool.