M/S ”Svea Reuter” som under tre månader legat på snedden på en slip i Gävle började på tisdagen lyftas upp av en jätte kran.
Ett annat exempel till uppdrag som Bengt-Olof fick vara med om:
Tanker
”rätas upp”
I drygt tre månader har tankfartyget ”Svea Reuter” legat och blockerat en slip vid Gävle
varv. Då fartyget, som är på 1755 dwt skulle tas in för en smärre reparation, spårade slipvagnen ur och lät sig icke rubbas. På tisdagen kom den tyska jätte kranen ”Magnus 2” till Gävle för
att försöka att lyfta ”Svea Reuter” ut i vattnet igen. Det är bärgningspersonal från Neptunbolaget Sverige och det Tyska Ulrich Harms. Rederi Pilen från Gotland bistår också med specialister för
ändamålet.
Då ekipaget spårade ur, blev ”Svea Reuter” liggande med akterpartiet i vattnet och resten av skrovet på
torra land.
Varvet och redaren har gjort kännbara förluster. Vem som skall betala kalaset är ännu inte uppgjort.
Man hade vid Gävle varv stora
förhoppningar om att vara färdig med lyftet av ”Svea Reuter” sent på tisdagskvällen. Arbetet gick utan större komplikationer. Anledningen till att ”Svea Reuter” fastnade på slipen vet man ännu inget
om. Det får man klarhet i då båten lyfts undan. (DN, Uppsala).
Kommentar: Slipvagnen hade helt enkelt spårat ut och slipersen som rälsen låg på var ju helt
upprutten, varför spåret helt enkelt hade tippat i kull. ”Magnus 2” lyfte, arbetslaget från Neptun/Pilen låste fast rälsen med ett par tvärbalkar, det tog ett par timmar, sen backade ”Magnus II” ut från
slipen mot farleden ”Svea Reuter” följde snällt med ut i vattnet, i det element som hon hörde hemma i. Det blev ytterligare ett besök efter detta på Neptunbolagets huvudkontor innan hemfärden till Gotland. Det
gick någon vecka i det vanliga jobbet där hemma i viken och hamnarna.