NALLE HAR TJÄNAT UT

– nu skall den säljas.

 

Nu säljer Oskarshamn bogserbåten

”Nalle” gjorde räddningsbragd

I rykande storm under kriget

   Nu skall Oskarshamns stad sälja bogserbåten Nalle. En liten men naggande god båt. Under årens lopp har den dragit in massor av pengar till Oskarshamn. 1942 satte den rekordet. Under en stormig natt klara Nalle en tysk från än säker undergång.  För denna räddnings-bragd fick Oskarshamn stad 67,500 kronor. Dessa pengar kom att ge hamnen den första verkliga kranen, som kostade 60,000 kronor.

Nu har Oskarshamn skaffat sig nu båt för hamnen. Isbjörn, som både skall tjänstgöra vid isbrytning och bogseringar. Nalle har blivit för ”gammal” -det tar för lång tid att sparka igång en koleldad båt. Staden skall nu sälja NALLE och därmed försvinner en trotjänare som räddad så mycket fartyg i Kalmarsund. 

Nalle har varit en ypperlig bogserbåt säger förre hamnkaptenen T. Loman. Otaliga pengar har den plockat in till Oskarshamn stad. Nalle byggdes på Oskarshamns varv 1923.Den kostade då 112,000 kronor. Det var mycket pengar på den tiden - men de kom med åren tillbaka med mycket god ränta, säger Loman, som började sin tjänst i Oskarshamn 1927. Under alla åren har Nalle varit i tjänst i hamnen. Otaliga sjösättningar vid varvet har Nalle deltagit i. Härom året skaffade Oskarshamn sin nya isbrytare Isbjörn och därmed blev Nalle överflödig.

  • Fin bragd

Under förra kriget (1939) gjorde Nalle verkligen en bragd. Ett stort tyskt fartyg lastat med propps Carl Jüngst - tog fel på fyren på Furön. I full storm gick den på ute vid Finnrevet. Hamnkapten Loman fick larm vis 22-tiden på kvällen. Man hade utfärdat stormvarning o. sjön vräkte på från nordost. Vid midnatt anlände Nalle till fartyget, som stod hårt på grundet. Efter att ha fått pappren påskrivna av befälhavaren började räddningsarbetet. Nalle höll den tyska båten mot stormen och allt manskap fick arbeta med att lämpa propsen från fördäck över bord. 

  • Sex timmar

Det var ett drygt arbete och under sex timmar kämpade man i stormen, som rörde upp havet till ett rent inferno. Men Nalles kraftiga maskin behärskade spelet. Vid 6-tiden på morgonen var fartyget räddat. De fördes in till Oskarshamn hamn i 18 sekundmeters vindstyrka. Belöning för Oskarshamn blev god, säger Loman. Den gången klarade Nalle 67,500 kronor till staden – inte utan att besättning var stolt över Nalles bedrift, säger Loman, som den gången var befälhavare för Nalle.

  • Köpte kran

För pengarna köptes den första riktiga hamnkran. Den kostade 60,000 kronor. Man klagade ofta att Nalle var dyr i drift. Men då har man skjutit över målet, en del säger Tor Loman. Nalle har gjort en ypperlig insats för Oskarshamn otaliga pengar har den dragit in till staden.

Nalle var en mycket god sjöbåt och i det avseendet var den en god reklam för Oskarshamns Varv, där den byggdes.

Nu kommer den att försäljas och det återstår att se vad staden kan få för Nalle, som får de bästa betyg av före detta hamnkapten Tor Loman i Oskarshamn. Ingen torde känna fartyget bättre! Vad den kommer att hamna vet man inte. Men på en punkt kan man vara säker. Den kommer att försvinna ifrån Oskarshamn hamn. 

Undertecknat av Benediktus. tidning i Oskarshamn som gjort intervjuvn.

Detta är ett tidningsurklipp hämtat från arkiv i källaren Sjöfartsmuseet Oskarshamn hösten 2019. Bengt-Olof Lindgren

 

Vidare:  Fleet list

Ägare

1923 – 1965 Oskarshamn hamn, byggdes för 112 000 kronor

 1965 Arne Avelins Stockholm 35 000 kronor

som säljer vidare till Helmer Winter dykare och Uno Lundberg Västra Frölunda okänt belopp

1984 – 1986 ägare Peter Kugler Köpenhamn 130 000 kronor

1986 - 1987 Hans Haeger Köpenhamn okänt belopp

1987 – 3/2000 Nils o Jette Baden Köpenhamn okänt

3/2000 åter Oskarshamn för 300,000 kronor

Förfrågan om Nalle var till salu gjordes 5/1989 ägaren då visste inte riktigt hur mycket han ville ha, men den sociala situationen för honom gjorde att han var tvungen att släppa Nalle till sist

Mer om detta fölljer

Senaste kommentaren

25.11 | 20:57

testa
stig.stigfinnare@live.se
sjogubben@gmail.com

24.11 | 21:19

sjogubben@gmail.com

24.11 | 16:54

Min pappa jobbade med både Hera och Juno på Neptun samt hade kontor i Gåshaga på Lidingö från -76 eller -77 till -87. Det vore fantastiskt om jag kunde hitta nån som jobbade med honom under den period

17.10 | 20:17

Vad fint om tavlan var rädd om den och stolt över din farfar

Dela den här sidan