GT 18 aug. – 70: Tio båtlaster bli en enda i Slite – Skogspriset ökar

– Av Ola Sollerman –

Nu har vi fått timmerflottare i Slite!

Bild: Torsten Karlsson på ”Pilen” med bjässen Juno i bakgrunden Juno:

Bild: Torsten Karlsson på ”Pilen” med bjässen Juno i bakgrunden Juno:

Nåja, inga riktiga flottare direkt – men dock folk som tar hand om c:a 14000 kubikmeter massaved som flyter omkring i cementhamnen i Slite.

14000 kbm – betyder c:a tusen billaster som lämpats av i vattnet från piren utanför Länna i Slite! Veden lastas från vattnet ombord på Carrier Juno – väldig pråm som klarar 10000 ton.

Det är Östra Sveriges Skogsägare som provar ett nytt system att frakta den gotländska skogen från ön. Och det är en rationalisering som heter duga. Juno tar nämligen lika mycket massaved som tio ordinarie båtlaster. Och ändå har man inte en enda besättningsman ombord!

Vi hoppas att vi genom det här transportsystemet skall kunna gotlänningarna lika bra betalt för skogen som de fastländska får, säger ÖSS-chefen på ön Folke Eriksson.

Bild: Bengt-Olof Lindgren och Torsten Karlsson får agera ”flottare” för att ta massaveden på släp efter Pilen, som ses i bakgrunden.

Bild: Bengt-Olof Lindgren och Torsten Karlsson får agera ”flottare” för att ta massaveden på släp efter Pilen, som ses i bakgrunden.

Juno är en bjässe till pråm - Carrier heter det egentligen – som Neptunbolaget fick i maj i år. Bjässen är 108 meter lång och 24 meter bred och lastar 10000 ton eller 15000 kubikmeter stock. Den är specialbyggd för sådana här transporter men kan naturligtvis kan lasta annat – t o m olja i tankar som rymmer 12000 kbm.

Pråmen lastas med tre väldiga kranar, som klarar 15 ton var. Med jättelika gripklor fiskas om 15 kbm massaved upp ur vattnet.

När man ger sig ut till sjöss har Juno inte en enda man ombord. Det jobb som då krävs ombord sköts från bogserbåten Neptun som är bolagets stolta flaggskepp. Därifrån kan man via radio bl. a tända lanternor på Juno, man kan kasta ankar, sätta igång nöd signalering och från bogserbåten kan man också lossa Juno genom att tippa hela pråmen! Då kan man lossa hela lasten på 10000 ton på ca en halvtimme!

I Norge tippades första lasten vid Tofte bruk. Bogseraren har på radio öppnat styrbords (höger) bottenventiler för att fylla vatten i deras tankar. Efter ca 20 minuter så händer det!

SE bildspel.....

Så var det klart !
Så var det klart !

Neptun har bogserat Juno nu i några månader nu – man har bl. a varit i Norge med en last – och man har goda erfarenheter av systemet. Med sina 7000 hästkrafter bogserar Neptun den full lastade Juno i drygt 15 knops fart.  

Bättre betalt för skogen!                                                         

Östra Sveriges skogsägare hoppas en hel del av dett här transportsystemet. Regionchef Foke Eriksson berättar att man har tre laster beställda, två till Norrland och en till Finland. – Det är ju en rationell hantering och vi hoppas att resultatet blir bättre priser åt den Gotlänska skogsägarna. Priserna på Gotland har ju lägat lägre just på grund av  de dyra transporterna härifrån.

Hur effektiv  carrier Juno är kan man få ett typexempel på i Slite just nu. Man lastar nämligen massavedockså på en ”vanlig” båt, som skall till Tyskland. Tiger heter fartyget och löasatar c:a 1500 kbm. Då lastar alltså Juno ca 10 gånger mera. Och dessutom lastar Juno sin rekordlast på bara två skift. Mens Tiger får hålla på i tre skift.

    Bild: Virkesterminalen i Länna många nyfikna!

Bild: Virkesterminalen i Länna många nyfikna!

Bild: Pilen på väg mot Oceankajen med ett släp.

Bild: Pilen på väg mot Oceankajen med ett släp.

Flottare i Slite

Bild: En av Junos tre väldiga griparmar fiskar upp ett billass massaved.

Bild: En av Junos tre väldiga griparmar fiskar upp ett billass massaved.

 Men att få fram sådana storlaster kräver förstås ett gediget förarbete. Bl.a har man i ca en månads tid kört billast på billast till Slite. Bilarna har lossat sin last ute på en av de konstgjorda pirarna utanför Länna. Där man byggt en ”rutschbana” så att stockarna rullar direkt i vattnet.     

– Att vi lämpar veden i sjön beror dels på att Juno lastar mycket bra från vattnet, säger Folke Eriksson. Dels finns det inte kajutrymme för så mycket massavedpå en gång- Massaveden har så buntas ihop av gotlänska ”Flottare” för att sedan bogseras till cemnthamnen och till väntande Juno. Den bogseringen har skötts av Pilen från Storungs, som sakta men säkert kämpat sig fram med drygt 2000 kbm massaved i taget. Och i emellanåt har Pilens folk jumpat från vedbunt till vedbunt.                                                                                                                            – Det har gått bra än så länge, ingen har hamnat i vattnet mellan stockarna ännu,säger Bengt-Olof Lindgren. Men det blir värre sedan när vi skall ta hand om de barkade stockar.

Kommentar:

 Här börjar Pilen att få vara verksam med Neptuns Carrier även i Sörmland, Södertälje, Oskarshamn och Malmö. Dels att dra ihop massaved till pråmsidan, dels bärga buntar som hade sjunkit. Utanför Studsvik, även bogsera från upplag vid Helgö ut i skärgården till ön Bergö,för att få ut massaveden till pråmarnas långsida. Detta på gick fram till 1974. Med ett tjugotal laster om året.

Ajax lämnar då slite för denna gång för Kotka i Finland.

Ajax lämnar då slite för denna gång för Kotka i Finland.

Kommentarer

greger nilsson

03.11.2015 18:21

Roliga minnen o bra med Aborre där timret låg

JERRY TOMTLUND

04.11.2013 19:35

Ja jag var ofta vid piren och vid kajen och såg lastningen

L-I Söderberg

12.05.2013 11:04

Vist minns man det.

Senaste kommentaren

25.11 | 20:57

testa
stig.stigfinnare@live.se
sjogubben@gmail.com

24.11 | 21:19

sjogubben@gmail.com

24.11 | 16:54

Min pappa jobbade med både Hera och Juno på Neptun samt hade kontor i Gåshaga på Lidingö från -76 eller -77 till -87. Det vore fantastiskt om jag kunde hitta nån som jobbade med honom under den period

17.10 | 20:17

Vad fint om tavlan var rädd om den och stolt över din farfar

Dela den här sidan