GT den 4 nov -70  Cementens pontonkran, bogserad av Rederi Pilen, lyfte på måndagen iland en jättetruck från m/f Nordfors av Kalmar i Slite hamn. Trucken som väger 35 500 kilo kan lasta 50 – 60 ton kalksten. De truckar som tidigare är i verksamhet på ön lastar i regel inte mer än 25 – 30 ton. Den här trucken prövas nu av Gotlands Förenade Kalkbrott.

GT den 4 nov -70 Cementens pontonkran, bogserad av Rederi Pilen, lyfte på måndagen iland en jättetruck från m/f Nordfors av Kalmar i Slite hamn. Trucken som väger 35 500 kilo kan lasta 50 – 60 ton kalksten. De truckar som tidigare är i verksamhet på ön lastar i regel inte mer än 25 – 30 ton. Den här trucken prövas nu av Gotlands Förenade Kalkbrott.

Bild: Pontonkranen placerar den 33 ton tunga transformatorn på trailern. I bakgrunden Mf Stavklint.
	I helgen fick M/F Stavklint gå från Visby till Slite för att få lasten lossad. I Visby fanns ingen kran som kunde lyfta den 33 ton tunga transformatorn.

Bild: Pontonkranen placerar den 33 ton tunga transformatorn på trailern. I bakgrunden Mf Stavklint.
I helgen fick M/F Stavklint gå från Visby till Slite för att få lasten lossad. I Visby fanns ingen kran som kunde lyfta den 33 ton tunga transformatorn.

M/F Stavklint kom på fredagskvällen till Visby från Oskarshamn med transformatorn som skall placeras vid Gotlandskraftverks nya gasturbinstation vid Bäcks i Endre. Meningen var att transformatorn på lördagen skulle lossas med Skånska Cementgjuteriets stora kran och sedan placeras på en lastbilstrailer för vidare befordran till Endre.

Men kranen i Visby kunde inte lyfta transformatorn. Fartyget fick gå vidare till Slite där man på söndagsförmiddagen lossade transformatorn med Cementens pontonkran assisterad av rederi Pilens bogserbåt Pilen.

HÄR HÄNGER 48 TON I LUFTEN

GT den 20 mars -71       – Av Ola Sollerman - 

Ett jättelyft gjordes i Slite igår, då Roma sockerbruk hämtade sin nya torkanläggning ombord på en västtysk båt. Största delen i anläggningen, en cylinder på 48 ton och nära 20 meter lång, lyckades man efter två timmar få iland med hjälp av Cementas pontonkran och bogserbåten Pilen.

Idag skall cylinder transporteras till Roma via Tingstäde och Visby. Enligt ingenjör Göran Nyberg vid Nybergs Entreprenad AB kommer det att bli en av de mest komplicerade vägtransporterna som skett på Gotland. Jätte lasten kan framföras i endast 10 – 15 km i timmen och bl. a måste televerket köra i förväg och röja undan ledningar över vägen.

Anläggningen skall användas för betfor. Den innebär en investering på sammanlagt 2,5 miljoner kronor.

 – Det innebär att vi kan torka all betmassa som kommer fram disponent Sven Idoff vid sockerbruket. Den gamla anläggningen är del sliten, dels räcker inte deras kapacit

Senaste kommentaren

25.11 | 20:57

testa
stig.stigfinnare@live.se
sjogubben@gmail.com

24.11 | 21:19

sjogubben@gmail.com

24.11 | 16:54

Min pappa jobbade med både Hera och Juno på Neptun samt hade kontor i Gåshaga på Lidingö från -76 eller -77 till -87. Det vore fantastiskt om jag kunde hitta nån som jobbade med honom under den period

17.10 | 20:17

Vad fint om tavlan var rädd om den och stolt över din farfar

Dela den här sidan