Bild: - Hade båten varit finsk hade man aldrig släppt ut den med den här utrustningen, säger kapten Björn Karlström.
– Vi slängde över lite tobak och några limpor till grabbarna på pråmen. Sen började vi gå mot Slite.
Björn
Karlström, 30 år finländsk kapten på den ryska bogserbåten Tuvinets av Leningrad berättar om hur han lämnade tre man på en drivande skrotfärdig pråm öster om Gotland.
I drygt ett dygn drev pråmen omkring innan den på söndagen hittades av den ryska sjöräddningen.
Livräddningskryssaren Östergarn från Herrvik var på väg
ut för att söka efter pråmen när meddelandet kom att den hittats av ryssarna. De tre ombordvarande var välbehållna.Det var först på söndagsförmiddagen sjöräddningen
larmats om vad som hade hänt. Då kom Tuvinets till Slite och kunde slå larm om att man lämnat släpet drivande. Någon användbar radio fanns nämligen inte på bogserbåten.
Under resan till Slite föll en besättningsman. 38-årige finländaren Seppo Ilmari Kaijansinkko, överbord från bogserbåten och drunknade.
Bogserbåten var på
resa från Helsingfors till Göteborg och hade på släp förutom pråmen även en fisketrålare. Alla tre skulle skrotas i Göteborg och var i dåligt skick. Besättningen, enbart finländare, var till
stor del ovan med sjön. Den som drunknade var på sin första resa. Kapten tog skepparbrev så sent som i fjol och hade aldrig tidigare varit på en bogserbåt förrän han fick befälet för detta skrot transport.
Resan blev besvärlig redan från starten i torsdags. Kraftig vind, upp mot 20 meter per sekund. På fredagskvällen skar ett lager i bogserbåtens koleldade ångmaskin. Under natten drev man ett
20-tal österut.(C) Motorn lagades nödtorftigt men skulle aldrig hålla för en bogsering
BÄRBAR
RADIO
Enda radioutrustningen på bogserbåten var en bärbar UKV-radio, s.k. ”walkie-talkie”. Med denna och med signallampa sände man hela tiden SOS utan att få något
svar. Tre fartyg fanns dock inom synfältet.
På lördagseftermiddagen släpptes släpet. På trålaren fanns det två man som togs över till bogserbåten. De tre på
pråmen, en 26-åring och två 18-åringar, fick stanna kvar då man inte ville lämna släpet helt obemannat.
Bogserbåten gick mot Slite. Det trasiga lagret fick hela tiden
begjutas med olja och man fick regelbundet stanna så lagret fick svalna och inte hann bli överhettat. Vid 18- tiden på lördagskvällen saknade man Kaijansinkko när han skulle gå på sin vakt. Man sökte genom båten
men han fanns ingenstans. Ingen hade sett honom sedan 15-tiden. Man vände och började gå tillbaka och sökte i strålkastarljuset. Man gav snart upp och vände åter till Slite dit man kom på natten. I mörkret tordes
man inte gå in till hamnen utan avvaktade gryningen.
GA den 1 dec -70 Pråmen med tre alltjämt på drift
Den ryska
pråmen med de tre besättningsmännen ombord driver alltjämt omkring i de gotländska farvattnen. Det ryska bärgningsfartyget som hittade de nödställda på söndagen har legat avvaktade i närheten men har
än så länge inte vidtagit några åtgärder.
En representant från de finska ägarna kom till Gotland på måndagen för att underhandla om pråmens vidare
öden. Dessa underhandlingar har än så länge inte lett till något resultat. Med den vind som nu råder väntas pråmen så småningom driva in mot Gotlands östra kust.
GT den 1 dec -70 Stort pådrag för pråmens tre män
Ett stort gotländskt pådrag kopplades på under tisdagsförmiddagen för att bistå de tre besättningsmännen som förmodligen ännu driver omkring på den skrotfärdiga
pråmen. Någon exakt uppgift om vad pråmen befinner sig har man inte. På tisdagseftermiddagen rapporterade det svenska motorfartyget Britt-Marie som kom in till Furillen att man dagen innan sett pråmen och en gammal trålare
15 distansminuter sydost Fårö. (D) En helikopter gick ut på eftermiddagen från Nyköping för att söka efter
de nödställda men den återvände senare under kvällen till Nyköping. Livräddningskryssaren Östergarn gick ut och sökte till havs medan TV 116 letade längs kusten då man misstänker att pråmen
drivit mot land. (E)
Från KA 3 i Fårösund gick MUL 16 också ut. En överenskommelse har träffats med
de finska ägarna och det gotländska rederiet Pilen beträffande bärgning av pråmen.
GA den 2 dec -70 Stort pådrag efter
pråmen
Ett stort gotländskt kopplades på under tisdagseftermiddagen för att bistå de tre finländska besättningsmän
som förmodligen ännu driver omkring på den skrotfärdiga ryska pråmen öster om Gotland. Någon exakt position var pråmen befinner sig har man inte.
Besättning på
svenska fartyget Britt-Marie på väg till Furillen hade redan vid 14-tiden på måndagen sett den stora pråmen och ståltrålaren 15 distansminuter sydost om Fårö fyr. Detta meddelades först på tisdagseftermiddagen
eftersom man trodde att kustradiostationen var underrättad. De båda fartygen saknade nu assistans. En rysk trålare siktades i området, men bogserbåten Metallurg fanns inte längre kvar.
Varning har utgått för styv kuling i sydostlig riktning med dragning mot ost. Det finns alltså risk för att fartygen kan driva in mot land och gå på grund.
På tisdagseftermiddagen sändes räddningskryssaren Östergarn, TV 116 och MUL 16 från KA3 ut för att spana. Östergarn spanade till sjöss och de andra fartygen närmare kusten. En helikopter
var också inkopplad i spaningarna men måste avbryta arbetet vid mörkrets inbrott. Från fartygen fortsatte man med radarspaning.
Man visste inte
någon exakt position på det drivande pråmsläpet, inte heller om de tre männen fortfarande befann sig ombord eller om det tagits omhand av Metallurg.
Man misstänker att pråmsläpet
driver mörklagt. I så fall är det en fara för annan sjöfart.
En överenskommelse har träffats med de finska ägarna och det gotländska rederiet Pilen beträffande
bärgning av pråmen.
Tingstäde radio hade under tisdagen ingen kontakt med den ryska bogserbåten. Ryssarna har låtit sin radiotrafik gå över ryska kustradion.
Den ryska bogserbåten Tuvinets, som från början hade pråmen och trålaren på släp, ligger fortfarande kvar i Slite och får inte lämna hamnen
förrän hamn och lotsavgifter erlagts för besöket och utlotsning.
Vid 21 – tiden i går kväll inställdes spaningarna och räddningsbåtarna gick tillbaka till ön.
Hela kusten från Fårö i norr till Herrvik i söder hade då genomsökts, liksom havsområdet en bit ut, dock utan resultat. Efterforskningarna fortsätter idag från båtarna och helikoptern.
GT den 3 dec -70 De tre vill inte lämna pråmen
De finska besättningsmännen ombord på den skrotfärdiga
ryska pråmen har hittats välbehållna. Det var TV 116 som 50 – distansminuter ost Fårö hittade pråmen klockan 17.00 på onsdagen. De tre männen ombord ville inte följa med tullkryssaren till Slite utan
önskade att få vara kvar ombord. TV 116 återvände därför och väntas till Slite vid 23 – tiden i gårkväll.
Några försök från gotländsk
sida att bärga pråmen kommer förmodligen inte att göras. Det var meningen att rederi Pilen skulle bärga ryska släpet, men på grund av stormvarning och ändrade positionsangivelser drog man sig ur. Pråmen och den
gamla trålaren befinner sig betydligt närmare den ryska kusten än den gotländska.
Enligt uppgift skall en rysk bogserbåt gått ut för att dra släpet till Slite. Vem som
sedan skall ombesörja transport av pråmen, trålaren och det ryska bärgningsfartyget som kom in till Slite, vidare till Göteborg är fortfarande oklart. Skeppsupphuggning AB i Göteborg har infordrat offert på bogsering
från Slite.
GA den 3 dec -70 Ryska pråmen har påträffats
Den skrotfärdiga ryska pråmen Onega med tre besättningsmän ombord påträffades på onsdagen vid 17.30 – tiden av tullbåten TV 116, 50 distansminuter ost om Fårö fyr. (F) Männen, en 26 – åring och två 18 – åringar, uppgav att allt var väl ombord och att de ville stanna på pråmen. Det är de båda 18 – åringarnas
första sjöresa. Inget annat ryskt fartyg fanns i närheten.
Tullbåten återvände till Slite. Några försök från gotländsk sida att bärga pråmen
har ännu inte gjorts. Pråmen befinner sig betydligt närmare ryska kusten, 20 distansminuter den gotländska, 50 distansminuter eller 9,2 landmil.
Från rederi AB Pilen har man tills vidare
tackat nej till bärgningsuppdraget. När man först kom överens om bärgningen angavs avståndet till 25 distansminuter från Slite, nu är avståndet 70 distansminuter. Det har dessutom varnats för styv sydvästlig
kuling. Från Pilen har förhöjd bärgarlön begärds hos ryssarna, men då detta inte ledde till ett positivt svar blev det nej från Pilen.
Möjligen kommer nu ryssarna
själva att klara av bärgningen. Kajplats har reserverats i Slite för pråmen. Rederi AB Pilens begäran om kajplats fick dock ett nekande svar. I Slite hamn är man rädd att pråmen skall blockera en kajplats under hela
vintersäsongen.
GA den 4 dec -70 Mystiska pråmen ligger för ankar
Det råder fortfarande stor oklarhet om det släp, pråmen Onega och trålaren K 461, som den sovjetiska bogserbåten Tuvinets för snart en vecka sedan
lämnade ute i Östersjön efter ett maskinhaveri. På onsdagskvällen nådde kustbevaknings båt TV 116 släpet efter mycket sökande vid olika positionsangivelser. (G) Detta låg då 50 distansminuter ost Fårö fyr och 20 från den ryska kusten. Man fann då att pråmen var ankrad på ett eller annat sätt,
och att hela släpet låg stilla.
Pråmen visade sig vara ganska hög, vilket gjorde det svårt för kustbevakningen att gå ombord. De tre finska männen på pråmen,
två 18-åringar och en 26-åring, förklarade dock att allt var väl ombord, och att de varken behövde assistans eller ville följa med därifrån. Lanternor och annat lyse fungerade också trots att kolen som
skulle hålla dem strömförsörjande enligt bogserbåtens kapten inte skulle räcka längre än två dagar, till i tisdags alltså- Man misstänker därför att någon rysk båt bestått
fartygen med mera bränsle och kanske också förnödenheter. Många ryska fartyg finns för övrigt i området.En obekräftad uppgift säger att ytterligare en bogserbåt
har gått ut till släpet. Bärgningsfartyget Metallurg låg tidigare i dess närhet. Den skulle ha lämnat Riga vid 18-tiden på onsdagskvällen för att bogsera in släpet till Slite. Varken vid Tingstäde Radio,
eller kustbevakningen känner man dock till något om detta. Man betraktar hela affären som mycket mystisk.
Skepparen på Tuvinets, 30-årige Björn Karlström från Åbo,
anmälde sig på torsdagen till sjöförklaring på finska vicekonsulatet i Visby. Den kommer troligen att hållas i Helsingfors. Tidpunkten meddelar kapten i dag fredag.
”Skrotbåtarna” utanför Gotland lämnade Helsingfors i Hemlighet
Inte ens ägaren kände till det!
– Av GUNNAR ÖBERG –
”Skrotbåtarna lämnade Helsingfors i smyg” rubricerar Helsingin Sanomat en stor uppslagen artikel på torsdagen. Enligt
artikeln skulle bogserbåten Tuvinets, som nu ligger i Slite, ha lämnat Helsingfors utan tillstånd med pråmen Onega och fisketrålaren SRT-461 på släp. Båtarnas ägare, AB Koneisto Oy, begärde till och med
hjälp av finska kustbevakningen för att få fartygen åter till hamn. Båtarna var i mycket dåligt skick men de finska myndigheterna kunde inte ingripa då de seglade under sovjetisk flagg. Besättningen var till stor
del ovan med sjön, ingen var organiserad i finska Sjömansunionen.
Släpet avgick från Helsingfors onsdagen den 25 november. Först dagen därpå fick ägaren till båtarna,
AB Koneisto Oy, vetskap om att fartygen mot deras vilja avgått. Man försökte bl.a. genom finska kustbevakning få släpet stoppat och återförd till närmaste finska hamn, vilket dock inte lyckades.
Koneisto Oy köpte fartygen från Sovjet och sålde dem vidare till Göteborg för upphuggning. Transporten till Göteborg skulle utföras av bogseringsfirman Rannikkohinaus. Enligt vad Koneisto OY:s
representant A Mauranen uppger för Helsingin Sanomat skulle dock utrustningen av fartygen och anställandet av besättning övervakas av Koneisto Oy.
Trots detta avgick alltså släpet
den 25:e utan att Koneisto Oy fick veta något. Enligt Rannikkohinaus skulle man av hamnmyndigheterna fått order att avgå då annat fartyg väntades till den kaj där man låg. Hamnmyndigheterna förnekar dock att man
vetat att fartygen gått från Helsingfors.
OORGANISERAD BESÄTTNING
– Ingen av besättningsmännen är organiserade
uppger finska Sjömansunionen ordförande Olavi Keitele för den finska tidningen.
En har tidigare tillhört förbundet.
En
besättning av organiserad och sjövan arbetskraft anställts först men hoppat av. Eftersom båtarna seglade under sovjetisk flagg skulle besättning också ha godkänns av sovjetiska konsulatet vilket inte skett. Sjöfolks-ordföranden
Keitele är mycket undrande över att myndigheterna inte ingripit mot fartygen.
Sjöfartkontrollant Jaakko Manninen säger att man inget kunnat göra då det var ryska båtar. Han håller
dock med om att det fanns många mystiska saker angående fartygen som aldrig blev klarlagda.
När fartygen låg i Helsingfors uppgavs att det fanns rysk försäkring. Dagen efter att
släpet avgått, den dag då Koneisto Oy fick vetskap om detta, ville man teckna en finsk försäkring på fartygen.
Några handlingar i original fanns inte på fartygen. Dessa
hade ryssarna tagit med sig när man levererade båtarna till Helsingfors. Vid formaliteterna i Helsingfors hade man endast fotostatkopior av registreringsbevis mm.
PRÅMEN KVAR
Den mystiska pråmen ligger fortfarande kvar mellan Ösel och Fårö. Tingstäde Radio hade igår ingen kontakt varken med pråmen, eller med den bogserbåt som enligt uppgift skall dra
pråmen till Slite.
GA den 5 dec -70
Smuggel misstänks på sovjetiska pråmen
Borgå (GA) Vad är det för topphemliga varor ombord på den sovjetiska pråmen Onega, som nu ligger förankrad på internationellt vatten i Östersjön? Enligt sjömännen
som mönstrat av från Tuvinets – bogserbåten som lämnade pråmen och en trålare på Östersjön och nu ligger i Slite finns det alkoholprodukter av något slag och dessutom tunga lådor som innehåller
något som man kallar ”blå metall”. Alla de som vet något om pråmen föredrar emellertid att vara tysta.
Det sovjet- finska företaget Koneisto Oy, som leds av den sovjetiske
medborgaren Mihail Stoljarov och i vars styrelse också sitter den nuvarande finske handelsministern Olavi J. Mattila, säger att de sålt båtarna som skrot till Skeppsupphuggning AB i Göteborg. Samtidigt påstår ett annat
finländskt företag, Lapin Elo, att det gjort upp ett kontrakt med Koneisto om inköp av sammanlagt tio skrotfärdiga båtar.
Och medan denna animerade debatt pågår passar bogseringsföretaget
Rannikko Hinaus, som är Tuvinets-kaptenen Björn Karlströms egentliga arbetsgivare, på att släpa ut båtarna från Helsingfors. Enligt verkställande direktören i Koneisto Oy, A. Mauranen, hade man på måndagen
efter avfärden försökt att stoppa släpet med hjälp av sjöbevakningen, men båtarna hade då redan hunnit ut på internationellt vatten. Om inte Tuvinets hade fått maskinhaveri så hade kanske hela bogseringen
lyckats. Och likaså hade man obehindrat kunnat föra in den mystiska lasten i Sverige.
Enligt sjöfartsmyndigheterna i Helsingfors hade man redan då båtarna anlände till Leningrad
hållit ögonen på dem, men de förde då sovjetisk flagg och man kunde inte hindra dem att gå till Sverige.
När Tuvinets fick maskinhaveri och släppte släpet började
detta driva åt sydväst mot ryska kusten. Inte förrän på onsdagskvällen då kustbevakningen pråmen och trålaren fick man klart för sig ankrat. Hu länge de legat still öster om Fårö vet
man inte.
TILL SLITE
För närvarande finns en chartrad bogserbåt på platsen och skall ta in släpet till Slite. När detta
blir av vet ingen, inte ens Koneistos representant i Slite, ingenjör Birger Hisinger.
– Jag har inte fått några fler uppgifter, säger han, så det är bara att vänta.
På Tingstäde Radio har man dock fått kontakt med den ryske bogseraren, och det verkar nu inte otroligt att en bogsering in till Slite skulle bli av.
Vad är
då anledningen till att det tagit och kanske fortfarande tar så lång tid att få in båtarna?
– Det beror på att vi inte lyckas få något fartyg som kunnat ta in
dem, säger Hisinger.
SKROTAS I FINLAND
Att detta skulle vara anledningen till dröjsmålet vill man framför allt från
finsk sida inte alls tro på. Där är de flesta övertygade om att något skumt finns ombord på båten, och man inte ger sig ifrån internationellt vatten förrän lasten kommit från pråmen.
När alla båtar är inne i Slite skall de tas hem till Finland igen, berättar ingenjör Hisinger. Någon färd till Göteborg blir det alltså inte. Skeppen skall skrotas hemma i Finland
i stället, uppger Hisinger.
Gotländska tullmän letade efter
NARKOTIKA
PÅ SKROTBÅTARNA
– Av GUNNAR ÖBERG -