Vid 9-tiden på lördagskvällen gick motortankern Mälarö av Donsö på grund vid inloppet till Klintehamn. I det dimmiga vädret kom tankern på sida av leden och stannade 200-300
meter från land.
Sedan Tingstäde radio fått larm sändes en lotskutter ut. Men man kunde inte göra något för att få loss haveristen.
Bogserbåten Pilen gick från Slite mot haveriplatsen på söndagen. Pilen medför en läktare, till vilken man skall söka pumpa över olja för att lätta Mälarö och på så sätt
få henne loss.
Då Pilen på sin resa nådde Kappelshamnsviken beslutade man på eftermiddagen att avvakta där, tills vädret blir bättre. Det blåste på eftermiddagen
så pass att Pilen skulle få det besvärligt under fortsatt resan med läktaren på bogsering.
Man beräknade i natt att Pilen skulle nå fram till Mälarö under måndagen.
Mälarö ligger i skydd av de vallar som lagts upp, då man muddrat rännan till Klintehamn. Hela besättningen på 6 personer är kvar ombord. Man räknar inte med att det är någon
fara för dem.
Mälarö var på resa från Stockholm till Klintehamn, då olyckan hände.
GT den 11 jan 71: Oljebåt på grund,Hotar Klintehamn…
– Av Carin Häglund –
Klintekusten hotas av oljekatastrof om det på söndagen grundstötta tankfartyget Mälarö l springer läck. Mälarö l som är på 282 bruttoton och lastad med eldningsolja och bensin gick natten till söndagen
på grund i inseglingsrännan till Klintehamn. Dimma och hårt väder rådde hela söndagen och sent i gårkväll fick bärgningsbåten Pilen, som är på väg till det grundstötta fartyget, gå
in i Kappelshamn och avvakta där bättre väder.
Tingstäde radio fick larmet vid tretiden på söndagsmorgonen. Exakt när Mälarö l, gått på grundet vet man inte,
men det har skett tidigare under natten. Fartyget var på väg från Stockholm till Klintehamn och hade avverkat ungefär halva rännan in till Klintehamn när det gick på grund.
Det
blåste kraftigt och dimman var tät vilket torde ha bidragit till grundstötningen. Mälarö l, har fyra- fem man ombord.
På söndagsmorgonen blåste det c:a 16 sekundmeter och
man hyste oro för att fartyget, som stod hårt på skulle springa läck. Det är lätt att räkna ut vilka följder detta skulle få då fartyget är lastat med eldningsolja och någon mängd bensin.
Vinden avtog dock senare under dagen och igår kväll blåste det c:a 10 sekundmeter.
Tullbåten från Slite TV 116 och lotsbåten från Klintehamn gick ut till haveristen, men
kunde inte göra annat än uppehålla kontakt med de ombordvarande. Bärgningshjälp rekvirerades från rederi Pilen och vid halv sjutiden avgick bärgningsbåten Pilen och Piltank från Slite.
Eftersom vinden var betydligt hårdare på öns västsida tvingades man dock gå in till Kappelshamn igår kväll för att avvakta bättre väder. Någon gång under dagen väntas bärgningshjälpen
vara framme i Klintehamn.
Mälarö l ligger c:a 300 meter från stranden.
GT den 12 jan -71: Tankbåten i Klinte drogs loss
igår… Den hotande oljekatastrofen i Klintehamn är avvärjd. Det grundstötta fartyget Mälarö l drogs loss av bärgningsbåten Pilen vid 21.30 – tiden på kvällen och något senare fördes
tankbåten till kaj utan att någon läcka hade uppstått.
Pilens besättning hade först pumpat över C:a 40 kubikmeter olja till Piltank innan man kunde dra loss haveristen från
grundet.
Det var vid tretiden på söndagsmorgonen som Tingstäde radio fick larm om att Mälarö l gått på grund. Enligt Mälarös kapten Olle Möller var anledningen
till grundstötningen en felplacerad prick i inseglingsrännan till Klintehamn. Pricken har enligt uppgift flyttat sig av is- och vindförhållanden. Marginalerna är redan förut små eftersom rännan är smal-
Bärgningsbåten Pilen med Piltank på släp nådde Klintehamn vid 17-tiden på måndagen efter en hård resa i grov sjö. Ett par timmar senare efter dykarundersökning, satte
man igång med pumpning och när man fått över 40 kubikmeter olja kunde man dra loss Mälarö från grundet.