Bild: den västtyska paragrafbåten står hårt på grundet och de lätta försök som på tisdagen gjordes att med bogserbåten Pilen dra fartyget flott misslyckades
Det västtyska fartyget Colonia på 800 ton dödvikt gick natten till torsdagen på grund strax norr om Svanhalla i östra Blekingeskärgården. Fartyget
tycks inte ha fått några skador men står hårt på grunden. Man befarar att skador kan uppstå om man försöker dra loss fartyget, varför man beslutat att med hjälp av pontonkran Magnus Vll från Stockholm
försöka lyfta Colonia av grundet.
Kustullmästare Gunnar F Grafström, Kalmar, berättar att sambandscentralen i Karlskrona fick besked om grundstötningen på torsdagsmorgonen. Tullbåten TV 111 från
Kalmar och bogserbåten Sjollen från Malmö dirigerades till platsen. Det visade sig att djupet inte var så stort nog för att Sjollen skulle kunna komma i närheten. Därför tillkallades också den mindre bogserbåten
Pilen från Kappelshamn på Gotland.
Med Pilen gjordes på torsdagseftermiddagen försök att dra Colonia av grundet men dessa avbröts då man nåddes av meddelandet att pontonkranen Magnus
var på väg söderut och på fredagen kommer att passera den plats där Colonia står på grund. Går allt efter beräkningar så kommer den västtyska paragrafbåten att redan i dag lyftas av grundet.
Colonia var på väg från Västerås till Rostock i Östtyskland med 650 ton korn. Vädret var vid grundstötningen liksom under hela torsdagen bra och någon fara för fartyget eller
den sju man starka besättningen föreligger inte.
BL den 2 okt-71: Jämjö… Under natten till lördagen gjordes försök att lyfta det tyska lastfartyget Colonia, som gått på grund utanför
Stora Korsaskär, norr om Svanhalla: Vid 18-tiden på fredagenskvällen kom pontonkranen Magnus Vll till olycksplatsen. Poseidon lämnade över kran till Pilen och gick själv upp till Kalmar för besättningsbyte
och proviantering. Bogserbåten Sjollen återvänder till Malmö. Båda dessa var för djupgående för detta arbete med Colonia.
Man började genast med att göra fast det grundstötta fartyget vid pontonkranen.
Vid 22-tiden hade man fäst den ena lyftwiren och så snart den andra är fast, kommer lyftförsöken att sätta igång. Detta beräknas ske någon gång efter midnatt.
Colonia kommer sedan att bogseras till
Kalmar av bärgningsfartyget Pilen.
Kommentar: På lördagsmorgon efter dykarbesiktning så kom order från kontoret i Stockholm att Pilen skulle koppla kran med haveristen och ta upp allt till lotsplats utsida
Kalmar där skulle Poseidon ta över och ta in allt till kaj. Neptunbolagets Poseidon drar sakta men säkert in den stora lyftkranen mot Kalmar hamn och haveristen sitter säkert fast i lyftkranens wirar. Pilen assisterar.
Bogserbåten
Pilen återvänder till Kappelshamn via Byxelkrok (nattvila) och gör sig klar för nya uppgifter. "Pola" ligger över vintern i Kristianopel och väntar på uppgörelse med försäkringsbolaget.